کمپین تبلیغاتی چیست ؛ محبوب ترین کمپین های تبلیغاتی

21 سپتامبر 2019 مقالات

اگر شما نیز در زمینه تبلیغات فعالیت می کنید یا آژانس تبلیغاتی دارید همان طور که با کارت ویزیت و اصول طراحی کارت ویزیت ، بروشور و اصول طراحی بروشور ، کاتالوگ آشنا هستید با کمپین تبلیغاتی آشنایی دارید. کمپین تبلیغاتی مانند بسیاری دیگر از اصطلاحات و عبارات رایج در تبلیغات و بازاریابی، از علوم و فنون نظامی گرفته شده است. از این رو ممکن است در بین کسانی که کار تبلیغات انجام می دهند گاهی به جای کمپین تبلیغاتی، کارزار تبلیغاتی نیز استفاده شود؛ چرا که گاهاً در بازاریابی رقابت میان برند های مختلف به مثابه جنگ است.

در این مقاله به تعریف کمپین تبلیغاتی و معرفی نمونه های محبوب این کمپین از گذشته تا به حال می پردازیم.

کمپین تبلغاتی چیست ؟

به مجموعه ای از فعالیت های چندجانبه تبلیغاتی کمپین تبلیغاتی می گویند. در واقع کمپین تبلیغاتی با استفاده از چندین پارامتر در کنار هم، در واقع با یک رویکرد همه جانبه خود را از یک تبلیغ ساده متمایز می کند.

در کمپین تبلیغاتی لازم است قبل از هرچیز، هدف کمپین مشخص شود و مخاطب شناسی صورت گیرد. این ضرورت در کنار برنامه ریزی دقیق می تواند در دوره زمانی مناسب، با بودجه مناسب و برنامه ریزی شده، پیام مناسب را برای مخاطب شناسایی شده ارسال کند و این گونه مخاطبان را برای نزدیک تر شدن به اهداف کمپین ترغیب کند.

نکته:

قبل از اینکه یک کمپین تبلیغاتی را شروع کنیم بهتر است به سوالات زیر فکر کرده باشیم و برای آن ها پاسخ مناسب را یافته باشیم:

  1. چرا می خواهیم یک کمپین تبلیغاتی شروع کنیم؟
  2. چه چیزی را می خواهیم تبلیغ کنیم؟

تاریخچه ای کوتاه :

بازاریابی در طول تاریخ غنی خود شکل های بسیاری به خود گرفته است. از دوره گرد های خیابانی در آتن باستان گرفته تا کمپین های تبلیغاتی امروزی، تاکنون تقریباً هر روش ممکن برای اینکه افراد، محصولی را خریداری نمایند آزموده شده است.

معرفی محبوب ترین ها

در بین انواع اقدامات بازاریابی، مواردی وجود دارند که از هدف اصلی خود فراتر رفته و به معیارهای موفقیت در آینده، نمونه های خلاقیت و همچنین نقاط عطف مهم فرهنگی تبدیل شده اند.

با مطالعه آنها می توانیم اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار بازاریابی به دست آوریم، همچنین ما را قادر به طراحی کمپین های تبلیغاتی جدیدتر و جذاب تر می کند. در اینجا به معرفی تعدادی از کمپین های محبوب و مشهور تبلیغاتی از گذشته تا کنون می پردازیم.

Marlboro: Marlboro Man              “مارلبورو: مرد مارلبورو”

مارل برو

در همه جا “Marlboro Man” نمونه ای برتر از شیوه بازاریابی مدرن است.

“Marlboro Man” سرسخت، با روحیه آزاد و کاملا مردانه، ابزاری برای محبوبیت سیگارهای فیلتردار در میان مردان بود.

این کمپین فوق العاده خوب عمل می کند، با این که مارلبورو در سال ۱۹۷۲ به برند برتر سیگار در جهان تبدیل شد.

“Marlboro Man” اثبات این بود که برخلاف تصور عامه ، مردان به اندازه زنان مستعد نمایش هستند.

Volkswagen: Think Small            “فولکس واگن: کوچک فکر کنید”

فولکس واگن

گاهی اوقات تنها کاری که موفقیت آمیز در یک کمپین بازاریابی می باشد، ایجاد تغییر ذهنی در درک است. از سال ۱۹۵۹ کمپین تبلیغاتی “کوچک فکر کنید” فولکس واگن را بگیرید. این مبارزات به عنوان یکی از موفق ترین تلاش های بازاریابی رسانه های چاپی، این شیوه را تغییر داد که مصرف کنندگان در اتومبیل های آمریکایی چگونه تجربه می کنند.

فولکس واگن در حالی که وسایل نقلیه بزرگ و گازسوز به عنوان نماد وضعیت در صنعت خودروی ایالات متحده عادی محسوب می شد، تصمیم گرفت این تصویر را خنثی کند و در عوض چیز دیگری را ارائه دهد. پس با تمرکز بر فضای سفید در تبلیغات خود و قرار دادن خودروی براق و با حداقل طراحی در پس زمینه، علاقه مصرف کنندگان را بدون ذکر قیمت یا عملکرد خودرو تحریک کرد.

 Nike: Just do it                “نایک: فقط آن را انجام بده”

نایک

در سال ۱۹۸۸ ، کمپین تبلیغاتی “فقط آن را انجام بده” نایک ، جهان را با طوفانی روبرو کرد. نایک با توجه به محبوبیت نوظهور جنبش تناسب اندام در اواخر دهه ۸۰، موفق شد این پدیده را با یک عبارت به یادماندنی کاملاً محصور کند. البته تأیید ستاره های ورزشی مثل مایکل جردن را نیز نمی توان نادیده گرفت. راز موفقیت کمپین در این عبارت نهفته است. احساسی را که هنگام آماده سازی برای انجام یک تمرین تجربه می کنید، احساس جذابیت می کند و به آن جذاب ترین شکل ممکن را می بخشد.

Apple: Get a Mac            “اپل: مک دریافت کنید”

اپل

در دنیای بازاریابی ، غالباً رقبا دشمن فانی شما تلقی می شوند. کمپین اپل “یک مک دریافت کنید” نمونه ای از این واقعیت است. اجرای اصلی تبلیغات تلویزیونی پیرامون مقابله کاربران رایانه های شخصی و مکینتاش تغییر می کند، در حالی که دومی به طور ظریف به عنوان مواردی که در انتخاب رایانه شخصی ایده خوبی دارند تصور می شود. اگر اپل رقیبی به اندازه مایکروسافت نداشت، این کمپین کار نمی کرد.

آنچه از این کارزار می توانیم یاد بگیریم این است که رقابت برای ایجاد و بازاریابی محصولاتی با حس و هویت قوی، ضروری است.

در پایان باید گفت برای اینکه هزینه های کمپین تبلیغاتی خود را کاهش دهیم لازم است که نسبت به برند، محیط بازار و محصول خود شناخت کافی را داشته باشیم. در غیر این صورت هزینه های کمپین طبیعتاً بالا خواهد رفت. برای درک بهتر و شبیه سازی آن با علوم نظامی می توان چنین گفت که عدم شناخت از محیط بازار و محصول و برند درست مانند اجرای یک عملیات نظامی با کمترین شناخت نسبت به دشمن و منطقه عملیاتی است. مشخص است که با چنین عدم شناختی عملیات ما بیشترین تلفات و کمترین دستاورد را منتج خواهد شد.

 

 

 

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه