کاتالوگ چیست ؛ تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست

13 سپتامبر 2019 مقالات

مطمئناً شما نیز گاهاً به این فکر کرده اید که کاتالوگ چیست ؟ هر بار که با کاتالوگ های آرایشی، رنگ مو و … رو به رو شده اید، ممکن است این سوال را از خود پرسیده باشید. در مقاله پیشین در مورد بروشور چیست و ویژگی های بروشور خوب صحبت کردیم. در این مطلب می خواهیم راجع به ” کاتالوگ چیست ” و ” تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست ” بنویسیم. چرا که بعضاً عموم افراد تصور می کنند کاتالوگ و بروشور تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها در اسم متفاوت اند. برای مشاهده و تهیه نمونه های مختلف کاتالوگ می توانید به سایت عکس ها سر بزنید.

ابتدا به بیان کوتاهی از تاریخچه کاتالوگ می پردازیم: اولین کاتالوگ در سال ۱۴۹۸ (قرن بیستم) در ونیز طراحی و به چاپ رسید. این کاتالوگ به صورت دست نویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شده بود.

کاتالوگ چیست :

what's catalog

ابتدا به بیان کوتاهی از تاریخچه کاتالوگ می پردازیم: اولین کاتالوگ در سال ۱۴۹۸ (قرن بیستم) در ونیز طراحی و به چاپ رسید. این کاتالوگ به صورت دست نویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شده بود.

به مجموعه ای از اطلاعات جامع مورد نیاز یک محصول برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات، که توسط شرکت یا موسسه مربوط به آن محصول یا خدمات گردآوری شده، کاتالوگ می گویند. در کاتالوگ ریزترین جزئیات که ممکن است برای فروشنده یا واسط خریدار مورد نیاز باشد بیان شده است. بر این اساس می توان گفت که کاتالوگ کتابچه یا دفترچه جامع و کاملی است که به معرفی کسب و کار و محصول و خدماتی که ارائه می شود، می پردازد.

در واقع کاتالوگ برای اشخاصی که به عنوان رابط میان تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد، طراحی و تهیه می شود. این افراد خریداران عمده یا در واقع افرادی هستند که نقش فروشنده، مغازه دار و به طور کلی نقش واسط بین ارائه دهنده محصول/ خدمات و دریافت کننده محصول/ خدمات را ایفا می کنند.

کاتالوگ ها صرفاً برای واسطان، طراحی و تهیه می شود؛ از این رو تمام جزئیات مورد نیاز محصولات مثل انواع محصولات، سایز، رنگ، تعداد، ترکیبات، سال تولید، قیمت و … در آن وجود دارد. بر این اساس لزومی ندارد که این اطلاعات برای خریدار و مصرف کننده نیز قابل فهم و معنی دار باشد.

ضمن اینکه کاتالوگ نیز همچون بروشور یکی از ابزار قدرتمند تبلیغاتی است که در معرفی کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه چاپ کاتالوگ:

طراحی و چاپ کاتالوگ معمولاً گران تر است. به همین دلیل به تعداد محدود و تنها برای خریداران، فروشندگان عمده و به طور کلی واسطان میان تولیدکننده و مصرف کننده، تهیه و چاپ می شود. یکی دیگر از دلایل گرانتر شدن کاتالوگ ها، استفاده از کاغذهای ضخیمی است که حداقل وزن آن ها ۲۰۰ گرم می باشد. اندازه، سایز و تعداد برگ های هر کاتالوگ وابسته به نیاز و سلیقه های مختلف، متفاوت است و محدودیت و الگوی خاصی ندارد.

 تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست

تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست

یکی از باورهای غلط در بین عموم آن است که کاتالوگ و بروشور را یکی می دانند و تنها افراد کمی هستند که به تفاوت این دو آگاه هستند. در ادامه به برخی از تفاوت های این دو ابزار گرافیکی اشاره می کنیم:

فرق کاتالوگ و بروشور

  • کاتالوگ ها اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات یا خدمات یک کسب و کار در خود جای داده است. در صورتی که در بروشورها ما اطلاعات مختصر و جزئی تری از یک یا چند محصول یا خدمات در یک کسب و کار مشاهده می کنیم.
  • کاتالوگ ها برای خریداران یا توزیع کننده گان عمده طراحی و چاپ می شود. در حالی که بروشور برای مصرف کننده تهیه و چاپ می گردد.
  • کاتالوگ ها به دلیل استفاده از کاغذهای سنگین تر و ضخیم تر، طراحی و چاپ متفاوت تر و … قیمت تمام شده بیشتری دارند. و این در حالی است که بروشور به دلیل کاربرد کاغذهای سبک، نوع طراحی و … ارزان تر است.
  • کاتالوگ ها معمولاً در تعداد محدود تهیه و چاپ می گردد. اما بروشور ها غالباً در تیراژ بالا و در سطح عمومی تر تهیه، چاپ و توزیع می شود.
  • ضمن این که می توان گفت بروشورها درهر سایزی چاپ می شوند اما کاتالوگ ها با آنکه استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد ، معمولا در کاغذهای A4 و A5 چاپ می شوند.

ویژگی های کاتالوگ :

یک کاتالوگ خوب باید:

  • براحتی قابل حمل باشد و کمترین زمان مطالعه را از مخاطبان بگیرد.
  • کمترین اقراق را در توضیحات به کار برده باشد چراکه نباید مخاطب را به اشتباه بیندازد.
  • به گونه ای طراحی شده باشد که نزدیک ترین ارتباط را با مخاطب برقرار کند و به تمام یا حداکثر سوالات او پاسخ دهد.
  • متن و تصویر با هم توازن داشت باشند و برای آگاهی بیشتر مخاطبان از آن ها استفاده شود.
  • در مقایسه با بروشور، تراکت و پوستر اطلاعات کامل تری به مخاطبان خود می دهد.
  • اغلب بصورت چهار رنگ چاپ می شوند.
  • برای طراحی و معرفی کالا هیچ الگوی محدود کننده مشخصی در تعداد صفحات ندارد.
  • در بعضی موارد برای جلوه بیشتر کاتالوگ ها، از روکش سلفون و یا UV موضعی استفاده می کنند.

چگونه عکس های مناسب برای کاتالوگ تهیه نماییم؟

باید به خاطر داشت که برای تهیه عکس های کاتالوگ باید از طراح گرافیست و عکاس حرفه ای کمک گرفت. یا اینکه از وبسایت ها و مراجع معتبر خرید عکس باکیفیت بالا  مثل شاتر استوک ، آی استوک ، عکس ها و گرافیک ریور و … استفاده کرد.

شاید با خود بگویید “خب! با یک گوشی موبایل نیز می توان عکس گرفت. چه لزومی به صرف هزینه است.” اما نباید فراموش کرد که عکس های تبلیغاتی حرفه ای، حاوی کیفیت، نور و ترکیب بندی هستند که تنها یک عکاس تبلیغاتی از پس آن بر می آید. بدیهی است که انتخاب عکس مناسب و با کیفیت در اعتبار بخشی به کسب و کار شما اهمیت چشم گیری دارد.

کاتالوگ دیجیتال چیست :

کاتالوگ الکترونیکی

کاتالوگ دیجیتال نوعی مدیا یا رسانه است که کلیه مراحل طراحی، چاپ و توزیع در بستر فضای الکترونیکی و تکنولوژی های نوین الکترونیک مثل: کامپیوتر، اینترنت و موبایل صورت می گیرد. در واقع با توتجه به دانش و تکنولوژی امروزی طراحی کاتالوگ دیجیتال توانسته است جایگاه مناسبی در توسعه کسب و کار اشخاص حقیقی و حقوقی بیابد.

امتیازی که کاتالوگ الکترونیکی نسبت به نسخه های چاپی خود دارد این است که در کاتالوگ دیجیتال مشتری این امکان را دارد که در هر زمان و هر مکان به صورت آنلاین به اطلاعات مندرج در این کاتالوگ دسترسی داشته باشد. این ویژگی متمایز کاتالوگ دیجیتال بسیار ارزشمند است چراکه این روزها مشتریان آگاه و آنلاین هستند و کاربردهای مختلف تکنولوژی های دیجیتال را می دانند. این دانش به چگونگی انتخاب و خرید محصولات به صورت آنلاین کمک شایانی می کند.

ضمن اینکه در طراحی کاتالوگ دیجیتال، دست طراحان برای خلاقیت و طراحی خلاقانه باز است و می توانند از مدیا های مختلف استفاده کنند. نکته قابل توجه دیگر در کاتالوگ دیجیتال توجیه اقتصادی آن است. چراکه طراحی، تکثیر و انتشار کاتالوگ دیجیتال به طور قابل ملاحضه ای هزینه ها را کاهش می دهد و این در صورتی است که قابلیت دسترسی آن برای افراد و مخاطبان بیشتری است.

سایر مزایای کاتالوگ دیجیتال در مقایسه با یک کاتالوگ چاپی:

  1. در طراحی کاتالوگ محدودیتی وجود ندارد و دیگر نگرانی برای چاپ دلخواه لزومی ندارد.
  2. به دلیل حذف مرحله ی چاپ، هزینه ها به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.
  3. امکان استفاده از کاتالوگ در وبسایت.
  4. امکان رمزگذاری و محدود کردن استفاده از کاتالوگ دیجیتال برای کاربران خاص وجود دارد.
  5. می توان آن را در قالب لوح فشرده و یا حافظه های فلش به راحتی منتشر نمود.
  6. امکان انتشار در رسانه های اجتماعی

 

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه