رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس

23 آگوست 2018 دیگر مطالب

 

رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس

آیا می دانید رزولوشن چیست؟ آیا می دانید کیفیت مناسب جهت چاپ عکس در چه مواردی اهمیت زیادی دارد؟

آیا از میزان رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس اطلاعی دارید؟

برای بسیاری از افراد این سوال بوجود می آید که رزولوشن چیست؟

برای پاسخ به این سوال به زبانی شیوا و ساده، می توان گفت که میزان وضوح و یا تفکیک پذیری عکس ها را رزولوشن می گویند. یکی از اولین گام ها در طراحی انواع بنر، کارت ویزیت، پوستر و تراکت انتخاب میزان رزولوشن آن می باشد.

کیفیت مناسب جهت چاپ عکس
dpi300 vs dpi 72

تفاوت زوم کردن در دو کیفیت
برای طراحی و انتخاب میزان رزولوشن عکس باید از نرم افزارهای طراحی مانند Photoshop و یا Corel Photo Paint استفاده نمود. واحد انتخاب شده برای تعیین میزان رزولوشن DPI می باشد. که مخفف عبارت Dot Per Inch بوده و معنی تعداد نقطه در اینچ می باشد. حالا با توضیحاتی مختصر که بیان شده، اغلب افراد متوجه شده اند که منظور از رزولوشن چه چیزی می باشد. بهترین کار این است که رزولوشن به اندازه کافی و استاندارد انتخاب شود و این مقدار کم و یا زیادتر از حد نیاز نباشد.

اهمیت رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس

معمولا برای طراحی پوستر، بنر، کارت ویزیت و یا تراکت رزولوشن اهمیت دو چندانی پیدا می کند، زیرا در صورتی که وضوح و یا رزولوشن تصاویر مناسب نباشد، بعد از چاپ شاهد افت کیفیت شدید خواهید بود. از این رو معمولا یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی و چاپ باید به آن توجه شود، رزولوشن عکس مورد نظر برای چاپ می باشد.

با انتخاب صحیح مقدار رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس می توان از رقیبان خود پیشی گرفته، زیرا تعیین میزان رزولوشن کاری است فنی و افراد عادی از آن اطلاعات چندانی ندارند.

با انتخاب رزولوشن کم برای چاپ عکس، گر چه ممکن است کیفیت آن در کامپیوتر مناسب به نظر برسد، اما پس از چاپ نتیجه مشاهده شده، چیز دیگری می باشد. به همین خاطر دقت در انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب برای چاپ عکس بسیار حائز اهمیت بوده، زیرا در غیر اینصورت با چاپ های مجدد، هزینه های بیشتری را باید متحمل شد.

انتخاب رزولوشن بیشتر از حد نیاز هم نباید باشد، زیرا حجم را افزایش داده و همچنین در هنگام طراحی، سرعت سیستم را کند می کند. بدین ترتیب رزولوشن باید در محدوده ای مناسب انتخاب شود و نه کم و نه زیاد باشد، تا بتوان بهترین نتیجه را برای چاپ عکس بر روی بنر، پوستر و یا هر مورد دیگری به دست آورد. در تصویر پایین می توان تفاوت انتخاب درست رزولوشن برای یک عکس را به خوبی مشاهده نمود.

کیفیت مناسب جهت چاپ عکس
اهمیت ابعاد

تفاوت کیفیت و رزولوشن

انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس بر روی بنر

با توجه به گسترش استفاده از بنر در امور مختلفف نیاز است تا آنها را بتوان با بهترین کیفیت چاپ نمود. در غیر اینصورت معمولا ممکن است مصرف کننده از آن راضی نباشد. عملیات چاپ بر روی بنر معمولا با سایز فونت نسبتا بزرگ انجام می شود، از این رو انتخاب صحیح رزولوشن در کیفیت وضوح آن تاثیر بسزایی دارد.
بهتر است برای چاپ عکس بر روی بنر از رزولوشن ۱۲۰ DPI استفاده شود. بدین ترتیب با چاپ سایز های بزرگ، افت کیفیت در آن ایجاد نمی شود. در نتیجه می توان انتظار چاپ عکس با بهترین کیفیت بر روی بنر را داشت.

کیفیت مناسب جهت چاپ عکس
رزولوشن ۱۲۰ برای چاپ بنر

رزولوشن ۱۲۰ برای چاپ بنر مناسب است 

انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ عکس پلات

چاپ پلات معمولا در عرض های نسبتا بالا انجام می شود. از این جهت میزان رزولوشن در آن اهمیت ویژه ای پیدا می کند. چاپ عکس در این روش معمولا برای فضاهای داخلی انجام می شود، برعکس بنر که برای فضاهای بیرون از ساختمان نیز کاربرد دارند.
چاپ پلات اغلب بر روی کاغذ کوتد، بوم و یا در برخی از مواقع بر روی بک لایت انجام می شود. میزان رزولوشن مناسب برای چاپ پلات چیزی معادل ۱۷۰ DPI می باشد. انتخاب رزولوشن بالاتر این امکان را به همراه داشته که در هنگام چاپ، کیفیت تصویر به شدت افت کند.

کیفیت مناسب جهت چاپ عکس
پلات

رزولوشن مناسب برای پلات عکس ۱۷۰ است

انتخاب رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ کارت ویزیت

کارت ویزیت یکی از پرکاربردترین روش های تبلیغاتی در بین مشاغل مختلف می باشد. بدین ترتیب نیاز است که چاپ آن با بهترین کیفیت انجام شود، بدین ترتیب می توان انتظار تاثیرگذاری بیشتر آن را داشت. برای اینکه بتوان کارت ویزیت را با بهترین کیفیت چاپ نمود، باید به رزولوشن آن دقت زیادی شود. رزولوشن و کیفیت مناسب جهت چاپ کارت ویزیت ۳۰۰DPI می باشد.

شاید تا به اینجای کار متوجه شده باشید که با کوچک تر شدن اندازه عکس چاپ شده، میزان رزولوشن افزایش یافته و در صورتی که ابعاد چاپ بیشتر باشند، میزان رزولوشن کمتر انتخاب می شود. زیرا در صورتی که برای چاپ با سایز بزرگ رزولوشن را بالا در نظر بگیرید، در هنگام چاپ ممکن است تغییراتی در حجم عکس ایجاد شود، همین امر باعث افت کیفیت عکس می شود. از این رو بهترین کار انتخاب صحیح و دقیق رزولوشن بر حسب میزان نیاز با توجه به نوع و اندازه چاپ می باشد.

کیفیت مناسب جهت چاپ عکس
کارت ویزیت

برای چاپ کارت ویزیت از رزولوشن ۳۰۰ استفاده کنید

برای دانلود تصاویر با کیفبت عالی به سایت  axha.com مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه