۵ موقعیتی که در آن فوکوس دستی بهتر از فوکوس اتوماتیک است

19 جولای 2020 دیگر مطالب

تمامی دوربین های دیجیتال تنظیمات فوکوس کاملا خودکار یا نیمه خودکار را برای ما فراهم می کنند. برخی از این تنظیمات حول محور تنظیمات نور دهی به وجود آمده اند و برخی دیگرحول محور فوکوس کردن (مثل حالت های فوکوس اتوماتیک، پیاپی یا فوکوس دستی ). تعجبی ندارد اگر برخی از عکاسان از قابلیت های تنظیمات دستی لنز خود برای فوکوس کردن استفاده نکنند.  آیا فوکوس دستی بهتر از فوکوس خودکار است؟

چه زمانی فوکوس دستی بهتر از فوکوس اتوماتیک است؟

اول از همه باید اشاره کنیم که هیچ فوکوس درست یا غلطی وجود ندارد هر دو می توانند با قابلیت هایی که دارند عکس هایی فوق العاده به وجود بیاورند. ولی در برخی از موقعیت ها بهتر است که از فوکوس دستی استفاده شود. در ادامه این موقعیت ها را توضیح می دهیم:

فوکوس دستی در عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو

عمق میدان بسیار کم در این عکس ها باعث می شود که شما به دقت زیادی در فوکوس کردن احتیاج داشته باشید. اگر در ماکرو گرافی اشتباه فوکوس کنید امکان دارد که عکس شما به طور کلی خراب شود. برای استفاده از آن احتمالاً می خواهید از سه پایه نیز استفاده کنید تا هرگونه حرکت دوربین را که می تواند باعث تمرکز در حالت دستی یا خودکار شود ، از بین ببرید. فوکوس دستی هنگام عکسبرداری در این محیط بسیار دقیق ، کنترل را به طور کامل در دستان شما قرار می دهد.

فوکوس اتوماتیک در شرایط نوری کم

شرایط نور کم

عکسبرداری در محیط های کم نور می تواند برای برخی از دوربین ها و لنزها هنگام فوکوس کردن، مشکل زا باشد. وقتی در شرایط نور کم عکسبرداری می کنید، متوجه خواهید شد که چقدر دوربین برای فوکوس کردن به درد سر می افتد. اگر انتهای لنز شما مدام در گردش باشد و نقطه ی فوکوس تغییر کند یعنی فوکوس کردن در این مکان برای لنز مشکل است.

این مساله واقعا می تواند فرایند عکاسی را به چالش بکشد و طولانی تر کند و عکس هایی که می خواهید سریع بگیرید را نتوانید به خوبی تهیه کنید. در این مرحله بهتر است سریع به حالت دستی تغییر دهید تا نقطه ی فوکوس را مشخص کنید و عکس برداری کنید.

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

هنگام عکسبرداری پرتره ، فوکوس باید دقیق باشد.  در عکس های پرتره فوکوس باید بر روی چشم ها باشد. در حالت فوکوس دستی لنز شما کنترل کامل بر روی اینکار خواهد داشت. برای بالا بردن دقت اول بر روی چشم ها فوکوس کنید و نیم شات دستتان را نگه دارید و بعد قاب اصلی عکستان را تنظیم کنید.

فوکوس دستی در اصل باید بر روی قسمتی انجام شود که شما می خواهید ببیننده توجه بیشتری داشته باشد انجام شود.

عکاسی از شیشه

عکاسی از میان شیشه یا نرده ها

اگر تا به حال چیزی مانند یک پنجره یا یک حصار عکاسی کرده باشید ، می دانید که چگونه دوربین ها در فوکوس کردن گیج می شود. این که از پنجره هواپیما عکس می گیرد ، از یک موزه عکس می گیرد یا از حیوانات در حصار باغ وحش عکس می گیرد ، ممکن است متوجه شوید که دوربین شما نمی تواند فوکوس کند. فوکوس دستی به طور کامل از این امر جلوگیری می کند و به شما امکان می دهد بر روی نقاطی که می خواهید تمرکز کنید. اگر با دهانه ی دیافراگم باز که عمق میدان را کم می کند عکاسی می کنید باید به نرده ها یا شیشه ها نزدیک تر شوید در این صورت ممکن است هر نوع اختلالی در عکس شما حذف شود.

عکاسی ورزشی

عکسبرداری از موضوعات سریع در حال حرکت (مانند اتومبیل های مسابقه ، هواپیما ، دوچرخه ، حیوانات در حال اجرا و غیره) می تواند یک تجربه ناامید کننده هنگام عکسبرداری با فوکوس خودکار باشد.

حتی اگر حالت های فوکوس مداوم را هم نمی توانید از حالت عقب نگه دارید یا گیج می شوید ، اگر نمی خواهید موضوع خود را به طور صاف در حال سوژه کنید.

 

کلام اخر:

عکاسی در حالت دستی مهارتی است که به هر حال یک عکاس باید بداند و تمرین کند. وقتی زمانی برای تمرین بگذارید می توانید از سوژه های ثابت عکاسی کنید و مهارت خود را بالا ببرید زیرا عکاسی از سوژه های در حال حرکت بسیار سخت خواهد شد.

اگر برای کار خود عکس های بسیار با کیفیت و حرفه ای نیاز دارید ام هنوز نمی توانید خود این عکس ها را بگیرید به شما پیشنهاد می کنیم به وب سایت شاتر استوک سری بزنید. این وب سایت یک مرجع بایگانی عکس های با کیفیت است. برای تهیه این تصاویر به سایت عکس ها مراجعه کنید و تعرفه خرید عکس از شاتر استوک را ببینید.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه