افکت صوتی چیست ؟

12 اکتبر 2019 مقالات

حتماً اصطلاح افکت صوتی را شنیده اید. اما آیا واقعا به درستی با مفهوم این اصطلاح آشنایی دارید؟ در مقاله های گذشته به معرفی سایت های دانلود افکت صوتی پرداختیم. همچنین در مورد افتر افکت چیست و بهترین قالب های افتر افکت در سال ۲۰۱۸ نوشته ایم. البته شما می توانید برای دانلود افکت های صوتی مورد نظر خود به وب سایت عکسها مراجعه و در قسمت صدا گزینه Sound Effects را انتخاب کنید. بسیاری از اصطلاحات هستند که در قالب همان اصطلاح می مانند بدون اینکه معنی واقعی آن دانسته شود. به راستی چند نفر می دانند که افکت های صوتی چیست ؟ آیا می دانید معادل فارسی این اصطلاح چیست ؟ آیا می دانید میزان اثرگذاری افکت های صوتی بر روی مخاطب چقدر است؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

افکت صوتی یا آواپردازی

افکت های صوتی چیست ؟

افکت صوتی معمولاً به عنوان عنصری خام در صداگذاری های ویدیویی مورد استفاده قرار می دهند. به طور مثال صدای شکستن ظروف، صدای راه رفتن، صدای تشویق، صدای باران و … نمونه هایی از افکت صوتی است.

معنی مختصری که در بالا به آن اشاره شد تعریف عمومی از افکت صوتی است. اما اگر بخواهیم تعریف جامع تری از این کلمه داشته باشیم باید بگوییم که افکت های صوتی عناصر خامی هستند، که در تمام اشیاء ثابت و متحرک، که از برخورد دو شیء یا مولکول یا ذرات آن ها به یکدیگر ایجاد می شود، افکت صوتی در قالب های مختلف می گویند.

نکته ای که لازم است بدانید آن است که برخلاف تصوری که وجود دارد افکت صوتی تنها در زمینه ایجاد یک جلوه خاص بر روی اشیاء نمی باشد. بلکه می تواند از منابع فیزیکی اطراف ما به وجود آید، لابد می پرسید چطور؟ همان طور که زمانی که شما وارد یک خیابان می شوید تنها یک صدا نمی شنوید بلکه مجموعه ای از صداهای مختلف مثل صدای بوق ماشین، صدای پا، صدای گفتگوی انسان ها، صدای پرندگان و … .

نام های دیگر افکت صوتی

این روزها بازار معادل سازی واژه های غیر فارسی بسیار داغ است. روزانه معادلات فارسی کلماتی را مشاهده می کنید که در جهت حفظ فرهنگ و زبان پارسی صورت می گیرد. واژه افکت صوتی نیز از این امر مستثنا نیست. در فرهنگ معین برای کلمه افکت صوتی معادل آواپردازی در نظر گرفته شده است. همچنین ممکن است کلمه های دیگری معادل این واژه را شنیده باشید. کلماتی مثل جلوه های صوتی، Audio Effect و … که البته تمامی این ها معادل کلمه افکت صوتی یا Sound Effects می باشند.

افکت های صوتی از گذشته تا اکنون

تاریخچه ی استفاده از افکت های صوتی به سال های دور مربوط می شود. در گذشته برای ساخت افکت های صوتی مجبور بودند از وسایل طبیعی موجود در صحنه استفاده کنند یا اینکه در استودیو با وسایل واقعی صدا و افکت مورد نظر خود را شبیه سازی کنند و در ویدیو خود از آن استفاده کنند. البته بدیهی است که این روش بسیار زمان بر و پرهزینه بوده است.

با پیشرفت تکنولوژی و ابزار و نرم افزار های مختلف، همچنین با توجه به تنوع افکت ها و دشواری موضوع، افکت های صوتی به صورت دیجیتال و از پیش آماده استفاده می شود. کافی است موضوع و نوع افکت مورد نظر خود را بدانید و انتخاب کنید در سریع ترین و با صرف هزینه معقول می توانید افکت مورد نظر را تهیه و استفاده کنید.

برای تهیه افکت های از پیش آماده از گیرنده های ضبط حرفه ای توسط میکروفن و بوم های صدابرداری بر روی دستگاه یا دوربین استفاده می شود که معمولاً با فرمت های FLAC یا WAV ضبط و ذخیره می شود.

انواع افکت های صوتی

  • افکت های صوتی اشیا :

افکت های صوتی که از انواع وسایل و اشیای مختلف در مدل و جنس های مختلف ایجاد می شود.

  • افکت صوتی اشیای الکترونیکی :

در برگیرنده افکت های صوتی از اشیای الکترونیکی شامل تجهیزات رادیویی و دیجیتال می باشد.

  • افکت صوتی اشیای شکستنی :

در برگیرنده افکت های صوتی اشیای شکستنی می باشد .

  • افکت صوتی اشیای پلاستیکی :

شامل افکت های صوتی مختلفی از اشیاء پلاستیکی می باشد که شامل اکشن های صوتی مختلف در کاربرد روزانه می باشد.

  • افکت صوتی ورزشی :

این مجموعه شامل افکت های صوتی از انواع توپ های ورزشی، وسایل ورزشی، بازی کردن و … می باشد.

  • افکت صوتی حمل و نقل :

شامل افکت صدای انواع ماشین و وسایل حمل نقل زمینی، هوایی، آبی و ریلی

  • افکت صوتی شهر و مناطق مسکونی :

شامل افکت صدای شلوغی شهر، صدای محیطی مناطق مسکونی، ساختمان و …

  • افکت صوتی انسان و موجودات زنده :

شامل افکت صوتی از انواع صدای انسان در حالت های مختلف، مبارزه، نفس کشیدن و …

  • افکت صوتی طبیعت :

شامل کلیه افکت های صوتی از صدای طبیعت، جنگل، آب، آتش، هوا و یاد، باران و …

  • افکت صوتی کارتونی و فانتزی :

افکت های صوتی فانتزی، کودکان، تم های ساخت بازی و موشن گرافیک

  • افکت صوتی جنگی :

شامل افکت صوتی انواع تجهیزات جنگی سنگین و سبک، نفری و وسایل نقلیه جنگی

 

به هنگام تماشای فیلم ها، انیمیشن ها، تیزر های تبلیغاتی افکت های صوتی تا چه اندازه شنوایی شما را تحریک و بر روی شما تأثیر می گذارد؟ واقعیت آن است که تأثیر افکت های صوتی بر مخاطب بیشتر از چیزی است که تصور می کنید. چراکه با به کار بردن افکت های صوتی مناسب و با کیفیت بالا پیام و هیجان فیلم بیشتر و واقعی تر به مخاطب منتقل می شود و در ایجاد رضایت بیننده تأثیر چشم گیری دارد. بنابراین استفاده به جا از افکت های صدا به عنوان یکی از موارد جلوه های ویژه در جذب و گیرایی مخاطب نقش مهمی دارد.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه