افتر افکت ؛ افترافکت چیست و چه کاربردی دارد؟

2 سپتامبر 2019 مقالات

افتر افکت چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر شما جزء علاقه مندان و یا متخصصین عرصه تدوین، انیمیشن و به طور کلی جلوه های ویژه سینمایی باشید، حتما اسم افترافکت را شنیده اید. افتر افکت نرم افزاری است که برای ویرایش فیلم، موشن گرافی و محتوای تصویری مورد استفاده قرار می گیرد. در مقاله فوتیج چیست اشاره مختصری به افترافکت شد. افتر افکت ( Adobe After Effect )  را به نام اختصاری AE نیز می شناسند. در این مقاله قصد داریم در مورد این نرم افزار کاربردی و پرطرفدار با شما بیشتر سخن بگوییم.

افتر افکت چیست؟

افتر افکت

یکی از مشهورترین و کاربردی ترین نرم افزار شرکت Adobe، نرم افزار افتر افکت می باشد. البته برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ یک شرکت گمنام موفق به ابداع نرم افزار افترافکت شد. دو سال بعد شرکت ادوبی ( Adobe ) این نرم افزار را خریداری و وارد بازار نمود. و به سرعت جایگاه خود را در بین علاقه مندان به عرصه جلوه های ویژه باز کرد به طوری که در حال حاضر یکی از محبوب ترین نرم افزارها در این زمینه است. AE در واقع نرم افزاری است که در زمینه فیلم سازی و صدا به صورت دو بعدی، در ساخت موشن گرافی، جلوه های ویژه و کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از ویژگی های نرم افزار افترافکت:

  • یکی از ویژگی های این نرم افزار سازگاری و ترکیب آن با سایر نرم افزار های شرکت ادوبی مثل فوتوشاپ، پریمر و … می باشد.
  • این نرم افزار با ابزار و امکانات بی نظیری که برای اضافه کردن جلوه های ویژه و جذاب تصویری به محصولات سینمایی، تلویزیونی و تبلیغاتی و … در دسترس علاقه مندان و متخصصان عرصه فیلم سازی قرار داده، خود را به یکی از قدرتمند ترین نرم افزار ها در این زمینه تبدیل کرده است.
  • این نرم افزار علی رقم عملکرد بی نظیرش، طراحی ساده ای دارد. اگر با دیگر نرم افزارهای ویرایش ویدیویی کار کرده باشید، متوجه می شوید که افترافکت نیز مانند سایر نرم افزارها از ساختار لایه لایه برخوردار است. برای اینکه بهتر متوجه کارکرد این نرم افزار شوید، برای طراحی های دو بعدی، وقتی کاغذی روی کاغذ دیگر قرار می گیرد، کاغذ زیرین قابل مشاهده نیست. و این در صورتی است که برای طراحی های سه بعدی، لایه نزدیک تر به دوربین قابل مشاهده خواهد بود.

مقایسه نرم افزارهای افترافکت و پریمر

تفاوت افترافکت و پریمر

نکته ای که باید بدانیم آن است که نرم افزار افتر افکت برای تدوین نیست. بسیاری تصور می کنند که افترافکت و پریمر یکی هستند، درصورتی که این طور نیست. نرم افزار پریمر (Adobe Primere) یکی از نرم افزار های کاربردی است که برای تدوین استفاده می شود. همانطور که مشخص است، این نرم افزار نیز از شرکت ادوبی است. برای ایجاد جلوه های ویژه مختصر، ابزار هایی در افترافکت درنظر گرفته شده است و می توان به کار برد. اما فیلم سازان حرفه ای برای ایجاد بهترین و چشمگیر ترین جلوه های ویژه در کنار این نرم افزار، از نرم افزار های دیگری چون تری دی مکس، پریمر و … نیز استفاده می کنند.

امکاناتی که افترافکت در اختیار کاربر می گذارد:

بخشی از امکاناتی که این نرم افزار قوی در اختیار کاربران قرار می دهد:

  • ساخت افکت برای متون
  • طراحی انیمیشن با فرمت SWF برای صفحات وب
  • کامل ترین طیف رنگی برای ایجاد جلوه های بصری
  • ایجاد اشکال متحرک دو بعدی و سه بعدی
  • سازگاری باز دیگر نرم افزار های ادوبی
  •  امکان مدیریت نویز موجود در تصاویر
  • وجود افکت های شبیه سازی
  • و …

نمونه هایی از جلوه های ویژه با استفاده از نرم افزار افترافکت:

از قدیمی ترین فیلم هایی که برای جلوه های ویژه از نرم افزار افتر افکت استفاده شده است، فیلم سینمایی گودزیلا ست. پس از آن بالغ بر ۴۰۰ فیلم از فیلم های هالیوودی مشهور از جمله اسپایدر من، ماتریکس و فیلم های جنجالی مثل آقا و خانم اسمیت، ۳۰۰ و بسیاری دیگر برای جلوه های ویژه، تیتراژ و بخش های دیگر از نرم افزار افتر افکت استفاده کرده اند.

نمونه

شما می توانید با استفاده از نرم افزار افترافکت به صورت کاملاً حرفه ای و طبیعی اجسام را به تصاویر اضافه نمایید. همچنین می توانید با استفاده از قسمتی که در نرم افزار تعبیه شده است، اشیا و کارکتر های سه بعدی که در نرم افزار Cinema 4D ایجاد نموده ایم، اضافه کرده و استفاده نماییم. در این صورت جلوه های ویژه ای جذاب و خیره کننده خواهیم داشت.

در این مقاله صرفاً به معرفی نرم افزار افترافکت پرداختیم. در مقاله های آتی در مورد آموزش افترافکت خواهیم نوشت تا با فضا و امکانات این نرم افزار کاربردی نیز آشنا شوید.

 

 

 

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه