طراحی منوی رستوران; اصول طراحی Menu

17 جولای 2019 آموزشی

طراحی منوی رستوران میتواند در برندینگ و جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد. اگر منوی رستوران(Restaurant Menu) به صورت اصولی طراحی شده باشد به مشتریان اجازه میدهد به راحتی آنچه میخواهند را سفارش دهند.
منو فرصتی است که رستوران ها میتوانند, غذا ها و آنچه به مشتریان خود ارائه میدهند را به نمایش بگذارند.
رعایت نکردن اصول در طراحی منوی رستوران ممکن است باعث بی اعتمادی و نارضایتی مشتریان رستوران و در نهایت از دست دادن آنها شود.
اصول پایه و مهمی برای طراحی منوی رستوران وجود دارد. این مطلب میتواند به شما کمک کند تا نتیجه بهتری را ارائه دهید.

طراحی منوی رستوران

به روز بودن طراحی منوی رستوران

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ابتدا به آن توجه کنید این است که تا جایی که امکان دارد طراحی منوی رستوران به روز باشد.
محتوای منوی رستوران ها ممکن است مدام تغییر کند. اضافه شدن یا حذف شدن آیتم ها و تغییر قیمت ها در رستوران ها کاملا امری طبیعی است.
حتی اگر آیتم ها و قیمت ها تغییر نکنند, طرح اصلی, رنگ ها و تایپوگرافی منو به مرور تکراری و قدیمی میشوند.
بنابراین ایجاد تنوع در طرح های جدید میتواند برای جذب مخاطب ها و به خصوص مشتریان ثابت تاثیر گذار باشد.
در نتیجه تا جایی که برای رستوران ها امکان پذیر باشد, بهتر است منو به روز و آپدیت شود.

تایپوگرافی و انتخاب فونت در طراحی منوی رستوران

انتخاب یک فونت خوانا و قوی در منو میتواند از لحاظ بصری باعث جذب مخاطب شود.
رعایت اصول تایپوگرافی و انتخاب فونت مناسب نه تنها به خوانایی خواننده کمک میکند, بلکه با استفاده از آنها میتوانید توجه خواننده را به آنچه میخواهید جلب کنید.

بیشتر بخوانید: در باره تایپوگرافی

طراحی منوی رستوران متناسب با فضای رستوران

قبل از طراحی منو, فضای رستوران را بررسی کنید و از آن الهام بگیرید. به عنوان مثال: اگر میخواهید منوی یک رستوران مدرن و گران قیمت را طراحی کنید بهتر است از رنگ ها و شکل های مدرن استفاده کنید. یک منو با طراحی سنتی و نقش و نگار های قدیمی نمیتواند با فضای آن رستوران متناسب باشد.

رنگ ها معانی متفاوتی دارند و شما میتوانید برای نشان دادن حال و هوای رستوران ها از هرکدام به درستی استفاده کنید. اگر یک رستوران با فضای مینیمال داشته باشیم بهتر است از طرح ها و رنگ های مینیمال و فونت های ساده در طراحی آن استفاده کنیم.

سادگی در طراحی منوی رستوران

اگر به هیچ نکته ایی توجه نکردید, این نکته را فراموش نکنید.
شلوغی, پراکندگی و طولانی بودن محتوای منو میتواند باعث سردرگمی مشتریان و در نهایت از دست دادن آنها شود. یک منو باید به راحتی باز شود و مشتریان را به آنچه میخواهند هدایت کند.

دسته بندی در طراحی منوی رستوران

منو را با توجه به آیتم هایی که رستوران به مشتریان خود ارائه میدهد, دسته بندی کنید.
اگر غذای روز و شب رستوران متفاوت است میتوانید با کمک رنگ ها و نشانه ها, آیتم های روز و شب را از هم جدا کنید. یکی از معمول ترین دسته بندی ها بر اساس نوع غذا میباشد.
به طور مثال: غذاهای دریایی, فست فود, پاستا, سالاد ها, دسر ها و موارد دیگر
میتوانید برای دسته بندی آیتم ها خلاق باشید, اما فراموش نکنید که ساده و متناسب با فضای رستوران باشد. برای جدا سازی و دسته بندی آیتم ها میتوانید از کادرهای جدا در یک صفحه استفاده کنید.

برای طراحی منوی رستوران استفاده از عکس بهتر است یا تصویر سازی؟

یکی از بحث های قدیمی در طراحی منو و ایجاد جذابیت انتخاب عکس یا تصویر سازی است. آیا نیاز است که منوی خود را تصویری کنید؟
بی شک استفاده از تصاویر, عالی میباشد. زیرا مشتریان را بیشتر به واقعیت نزدیک میکند. اما فراموش نکنید که میتواند یک ریسک باشد, چرا که ممکن است آیتم ها در عکس به خوبی واقعیت نشان داده نشوند و یا بلعکس, مشتریان بر اساس تصاویر سفارش آیتمی را میدهند و آنچه دریافت میکنند کمتر از توقعات آنها باشد. درنتیجه این امر ممکن است مشتریان را حذف کند.
اما تصویر سازی ها گزینه بسیار مناسبی هستند چرا که مخاطب میداند این گونه عکس ها واقعی نیستند و فقط قبل از سفارش با نگاهی به آنها میتواند بهتر تصمیم بگیرد. استفاده از تصویرسازی در طراحی منو رستوران روشی ارزان تر و موثر در جذب مخاطبین است.

برای دانلود قالب آماده منوی رستوران ها و عکس های مرتبط برای طراحی منوی رستوران به سایت axha.com سربزنید. عکس های باکیفیت شاتراستوک ( Shutterstock) را در سایت عکسها به صورت مستقیم دانلود کنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه