فوتیج چیست ؛ استوک فوتیج و کاربرد آن

28 آگوست 2019 مقالات

فوتیج چیست؟ پیشتر به مقاله ای در مورد خرید فوتیج و معرفی چند وبسایت پرداخته ایم. باتوجه به اعتبار و محبوبیت وب سایت Shutterstock به عنوان مرجعی برای کاربرانی که کار گرافیکی انجام می دهند؛ مقاله ای به صورت اختصاصی در مورد خرید فوتیج از شاتر استوک منتشر نمودیم. اما لازم دانستیم در راستای تکمیل این مقالات، مقاله ای با عنوان فوتیج چیست منتشر کنیم. ممکن است جایی اصطلاح فوتیج را شنیده باشید و از خود پرسیده باشید که واقعا “فوتیج چیست؟”. پاسخ سوال شما، در این مقاله گنجانده شده است. شما پس از خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که فوتیج چیست.

 

فوتیج چیست:

به ویدیو های از پیش آماده که به صورت خام و بدون هیچ ویرایشی هستند فوتیج(Footage) یا استوک فوتیج

(Stock Footage) گفته می شود. ویدیو فوتیج ها در لوکیشن های مختلف فیلم برداری می شوند. معمولا بی صدا هستند و زمان کوتاهی دارند. غالباً زمان هر ویدیو فوتیج زیر ۱دقیقه است. اما در مواردی نیز ممکن است بیشتر

از این زمان باشد که قطعا به موضوع و قابلیت آن ویدیو مرتبط است. از آنجا که ویدیو فوتیج ها ازابتدا بدون ادیت و افکت هستند، می توان از آن ها در ویدیو های مختلف استفاده کرد و در صورت نیاز ویرایش و افکت گذاری شود.

کاربرد فوتیج:

بیشتر افرادی که به صورت حرفه ای کار مونتاژ و میکس انجام می دهند برای بهتر شدن کارشان از فوتیج استفاده می کنند. چرا که استفاده از این ویدیو ها به عنوان جلوه های ویژه در پروژه های مختلف توجیه اقتصادی و زمانی دارد. تدوین گران حرفه ای برای هرچه بهتر شدن کارهای خود، از تولید تیزرهای تبلیغاتی کوتاه تا فیلم های سینمایی بلند از این ویدیوها استفاده می کنند.

در یک فیلم سینمایی ممکن است از تعداد زیادی فوتیج استفاده شود. به طور مثال برای نمایش آسمانی نیمه ابری با ابرهایی متحرک می توان از فوتیج ابر استفاده کرد یا وقتی نیاز به نشان دادن اماکن و ابنیه مشهور یک شهر است به جای صرف وقت، انرژی و هزینه برای فیلم برداری از آن اماکن، ویدیو فوتیج مربوطه را تهیه و استفاده می کنند.

برای دانلود انواع فوتیج از جمله فوتیج نور، فوتیج صدا، فوتیج ابر، فوتیج ورزشی و… میتوانید به وبسایت های خارجی و داخلی سر بزنید و با فیلتر کردن موضوع مورد نظر گروه فوتیج های انتخابی را مشاهده نمایید. وبسایت عکس ها یکی از وبسایت هایی است که امکان دسترسی به بیش از ۶۷۰۰۰ استوک فوتیج را برای کاربران وجود دارد.

کروماکی چیست؟

کروماکی یکی از تکنیک های جلوه های ویژه در سینما است که برای روی هم قرار دادن چند کاراکتر یا فیلم مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که شخص یا شیء مورد نظر رو به روی پرده ای سبز یا آبی رنگ قرار می گیرد و با تصاویر و افکت هایی که در پیرامون در نظر گرفته اند ادغام می شود. پس از فیلم برداری، با استفاده از نرم افزارهای ویژه این کار مثل پریمر و افتر افکت پرده سبز یا آبی رنگ را حذف می کنند و به جای آن هر تصویر، ویدیو و … نیاز بود استفاده می کنند. کروماکی یکی از پرکاربردترین تکنیک های جلوه های ویژه در سینما است.

کروماکی چگونه کار می کند؟

در نظر بگیرید در بخشی از یک فیلم، یک کشتی در اقیانوسی مواج و طوفانی به صخره ها برخورد می کند و هرلحظه امکان غرق شدنش وجود دارد. به جای صرف وقت و هزینه و به خطر انداختن تجهیزات و افراد می توان این سکانس را از طریق تکنیک کروماکی به تصوری کشید. کافی است ماکتی از یک کشتی را در مقابل پرده سبز قرار دهیم و پس از فیلم برداری با نرم افزارهای مخصوص این کار ادیت های لازم را انجام دهیم و کشتی را هرچقدر خواستیم به صخره ها بکوبیم. در بسیاری از مصاحبه ها، گزارش ها، سریال ها و فیلم ها از این تکنیک استفاده می شود.

نمونه هایی از تکنیک کروماکی را در تصاویر زیر می بینید:

در این مقاله سعی نمودیم پاسخ کاملی برای سوال ” فوتیج چیست ” شما ارائه کنیم. این مطلب درمورد فوتیج و کاربرد آن و همین طور کروماکی و کاربرد آن منتشر شده است. همانطور که اشاره شد کروماکی و فوتیج از پرکاربردترین ابزار و تکنیک در جلوه های ویژه و تدوین گری محسوب می شود که اغلب افراد برای حرفه ای تر جلوه دادن کارهایشان از آن ها استفاده می کنند.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه