دیافراگم در عکاسی چیست؟ بررسی یکی از پایه های مثلث نوردهی

8 جولای 2020 دیگر مطالب

اگر به تازگی حرفه ی عکاسی را شروع کرده اید، بهتر است بدانید که سه ضلع مثلث عکاسی چه هستند. یکی از ضلع های این مثلث دیافراگم است. اما دیافراگم در عکاسی چیست؟ دیافراگم به زبان ساده همان اندازه ی دهانه ی لنز است. اگر به مفهوم دیافراگم مسلط باشید می توانید عکس های خلاقانه ایجاد کنید. با دیافراگم می توان عمق میدان ایجاد کرد و همچنین نوردهی تصاویر را تغییر داد.

دیافراگم در عکاسی چیست؟

دیافراگم دوربین دریچه ایی در داخل لنز است که توسط آن نور به دوربین وارد می شود. دیافراگم مانند چشم انسان عمل می کند، وقتی چشم انسان در محیط پر نور یا تاریک قرار می گیرد، مردمک چشم تغییر اندازه می دهد. میزان دیافراگم را با f/stop می شناسند که از اعداد ، ۱٫۴ ، ۲ ، ۲٫۸ ، ۴، ۵٫۶، ۸، ۱۱ و ۱۶ تشکیل شده است. f/stop پایین تر نور بیشتری به دوربین می رساند زیرا در این حالت دهانه ی لنز در باز ترین حالت خود قرار دارد. در مقابل f/stop بالاتر نور کمتری به دوربین می رساند زیرا دهانه  لنز بسته است. ابتدا یادگیری این مبحث کمی گیج کننده است اما هر چه عکس های بیشتری با دوربین بگیرید مفهموم  f/stop را بهتر درک خواهید کرد. دوربین را در حالت دستی قرار دهید و آن را بر روی حالت اولویت با دیافراگم بگذارید. سپس شروع به عکاسی کنید و مدام دیافراگم  دوربین را تغییر دهید. عکس های خروجی را با یک دیگر مقایسه کنید.

دیافراگم در عکاسی

 

چگونه دیافراگم بر روی عمق میدان تاثیر می گذارد؟

عمق میدان به میزان شارپ بودن سوژه و پس زمینه ی آن (جایی که فوکوس کرده ایم) گفته می شود. به زبان ساده پس زمینه ی عکس شما به چه میزان شارپ یا فلو است. f/stop پایین تر – بازترین حالت دهانه ی لنز- عمق میدان را کم می کند و بک گراند عکس ها تار می شود.

f/stop بالاتر – بسته ترین حالت دهانه ی لنز- عمق میدان بیشتر ایجاد می کند و بک گراند عکس شارپ تر می شود.

دیافراگم دوربین

چگونه دیافراگم دوربین بر روی سرعت شاتر تاثیر می گذارد؟

اگر  f/stop کم تر را انتخاب کنید یعنی دهانه ی لنز باز است و نور بیشتری وارد دوربین می شود برای همین نیاز نیست که شاتر مدت طولانی تر باز بماند تا نور کافی را دریافت کند. پس سرعت شاتر را بالا میبریم تا نوردهی درست انجام گیرد. بر عکس این موضوع نیز صدق می کند. اگر f/stop بالاتری انتخاب کنید نور کمتری به دوربین می رسد پس شاتر مجبور است برای تامین نور مناسب سرعت کم تری داشته باشد.

مقالات مرتبط:

ایزو چیست؟

چگونه عدد مناسبی در دیافراگم دوربین انتخاب کنیم؟

حال که دانستیم دیافراگم در عکاسی چیست و با مفهوم عمق میدان آشنا شدیم چه چیزی باعث می شود که ما یک f/stop را انتخاب کنیم؟ ما برای اهمیت مستقیم به یک سوژه از فوکوس و عمق میدان استفاده می کنیم. سوژه را در مرکز توجه قرار می دهیم و دیگر المان های عکس را تار میکنیم. اما ممکن است در برخی مواقع نیازی به اینکار نباشد. تغییر میزان f/stop کاملا به عکس که می گیرید بستگی دارد و قانون از پیش تعیین شده ای برای اینکار وجود ندارد.

دیافراگم مناسب برای عکاسی پرتره

در عکاسی پرتره معمولا تلاش بر این است که سوژه را از محیط اطرافش جدا کنند و مرکز توجه را بر روی آن بگذارند. برای این کار عکاس دهانه ی دیافراگم باز می گذارد و بر روی سوژه فوکوس می کند. این باعث می شود که بیننده فقط به سوژه توجه کند.

دیافراگم مناسب برای عکاسی پرتره

دیافراگم مناسب برای عکاسی منظره

هنگامی که قصد عکاسی از یک منظره زیبا را داریم. داشتن جزئیات برایمان خیلی اهمیت پیدا می کند. در این حالت به بیشترین عمق میدان نیاز داریم تا بتوانیم به خوبی عکسمان را ثبت کنیم. در این حالت دهانه ی دیافراگم باید بسته باشد و بیشترین میزان f/stop را انتخاب کنیم.

عکاسی منظره

در این مقاله دانستید که دیافراگم در عکاسی چیست و چه اهمیتی دارد. اگر کار کردن از طریق این دستور عمل ها برایتان مشکل  است، به شما پیشنهاد می کنیم که برای دریافت این مفهوم  به صورت تجربی آن را امتحان کنید. اگر عکاسی از شما زمان زیادی می گیرد و نمی توانید عکس های مناسب برای کار خود بگیرید به وب سایت شاتر استوک سری بزنید، در این سایت هر عکسی که تصور کنید وجود دارد. وب سایت عکس ها روند خرید عکس از شاتر استوک را برای شما آسان کرده است. برای اطلاع از تعرفه ها کلیک کنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه