سرعت شاتر دوربین چیست؟

9 جولای 2020 دیگر مطالب

برای شروع حرفه ی عکاسی دانستن یک سری از مفاهیم پایه ضروری است. پیشتر در مورد مثلث نوردهی در عکاسی صحبت کرده ایم. سه ضلع این مثلث دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو هستند. در این مقاله خواهیم گفت که سرعت شاتر دوربین چیست و چه تاثیری بر روی عکس های ما دارد.

سرعت شاتر دوربین چیست؟

سرعت شاتر دوربین به مدت زمانی که شاتر دوربین باز می ماند تا نور را به سنسور برساند، گفته می شود. در واقع زمانیست که دوربین یک عکس را ثبت می کند. سرعت شاتر دوربین تاثیر زیادی در تصاویر شما خواهد داشت. در ادامه به صورت مفصل آن را شرح خواهیم داد.

هنگامی که سرعت شاتر دوربین پایین است یعنی زمان بیشتری طول می کشد تا عکس گرفته شود. اولین تاثیر بر روی عکس شما ایجاد motion blur خواهد بود. اگر سوژه شما در حال حرکت باشد و سرعت شاتر نیز پایین باشد حرکات سوژه در عکس ثبت می شود و سوژه تار نشان داده می شود. ایجاد این نوع افکت نوری برای عکاسی تبلیغاتی از ماشین ها و موتور سیکلت ها استفاده می شود. در این حالت حس حرکت به خوبی نمایش داده می شود زیرا حرکت چرخ ها در عکس ثبت شده است. این افکت همچنین برای ثبت حرکت آبشار ها و رودخانه ها نیز استفاده می شود. عکاسان طبیعت با استفاده از سه پایه ی عکاسی می توانند تصاویری شارپ و بدون لرزش از حرکت ثبت کنند.

سرعت شاتر دوربین چیست

سرعت شاتر دوربین برای ثبت تصاویر به اصطلاح “فریز شده” نیز به کار می رود. اگر سرعت شاتر را بالا ببرید می توانید عنصر حرکت را حتی از سوژه های سریع مثل پرنده، هواپیما و ماشین ها حذف کنید. وقتی سرعت شاتر بالا است دوربین می تواند قطرات آب در هوا را با وضوح کامل ثبت کند. چیزی که حتی چشم انسان نمی تواند آن را ببیند.

فریز شدن سوژه در عکاسی

همه مواردی که تا اینجا توضیح دادیم با کنترل سرعت شاتر دوربین امکان پذیر است. به صورت خلاصه سرعت شاتر بالا حرکات را فریز می کند و سرعت شاتر پایین حرکات را کشیده  تر و به صورت تار نشان می دهد.

مقالات مرتبط:

دیافراگم در عکاسی چیست؟

سرعت شاتر دوربین چگونه محاسبه می شود؟

واحد سرعت شاتر ثانیه است. هنگامی که کمتر از یک ثانیه باشد ، سرعت شاتر معمولاً در کسری از ثانیه اندازه گیری می شود. به عنوان مثال ۱/۴ به معنی ربع ثانیه است ، در حالی که ۱/۲۵۰ به معنی یک دویست و پنجاه ام ثانیه  (یا چهار میلی ثانیه) است.

اکثر دوربین های DSLR مدرن و دوربین های بدون آینه می توانند سرعت شاتر حداکثر ۱ / ۴۰۰۰th ثانیه را داشته باشند ، در حالی که برخی از آنها می توانند سرعت بسیار سریع تری از ۱ / ۸۰۰۰th ثانیه و سریعتر داشته باشند. از طرف دیگر ، طولانی ترین سرعت شاتر در اکثر DSLR ها یا دوربین های بدون آینه معمولاً ۳۰ ثانیه است. در صورت لزوم می توانید از سرعت شاتر طولانی تری استفاده کنید.

مقالات مرتبط:

ایزو در عکاسی چیست و چه تاثیری بر عکس های ما دارد؟

سرعت شاتر و تاثیر آن بر نور عکس ها

تأثیر مهم دیگر سرعت شاتر در معرض نور است که مربوط به روشنایی یک تصویر است. اگر از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید ، سنسور دوربین شما نور زیادی را جمع می کند و عکس حاصل از آن کاملاً روشن خواهد بود. با استفاده از سرعت شاتر سریع ، سنسور دوربین شما فقط در معرض ذره ای از نور قرار می گیرد و در نتیجه عکس تیره تری ایجاد می کند.

با این حال ، سرعت شاتر تنها متغیری نیست که بر روشنایی یک تصویر تأثیر می گذارد. دیافراگم و ایزو نیز در کنار روشنایی واقعی صحنه در اختیار شما هستند. بنابراین ، هنگام تصمیم گیری در مورد سرعت شاتر دستتان باز است اما باید سایر تنظیمات خود را با دقت انتخاب کنید.

سرعت شاتر چیست

سرعت شاتر می تواند ابزاری اساسی برای گرفتن عکس با روشنایی مناسب باشد. در یک روز آفتابی ، ممکن است شما نیاز به استفاده از سرعت شاتر سریع داشته باشید تا عکس شما بیش از حد روشن نشود. یا در صورت تاریک بودن صحنه ، ممکن است برای جلوگیری از تاریک شدن عکس، سرعت شاتر طولانی لازم باشد (البته برای جلوگیری از تاری در حین نگه داشتن دوربین ، ممکن است به یک سه پایه احتیاج داشته باشد).

مقالات مرتبط:

مثلث نوردهی در عکاسی چیست؟

کلام آخر:

خیلی سریع و خلاصه گفتیم که سرعت شاتر دوربین چیست و به چه کار شما می آید. اگر سوالات بیشتری داشتید می توانید در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید. در هر زمان برای تهیه ی عکس های مورد نیاز خود می توانید سری به سایت شاتر استوک بزنید. اگر بجای گرفتن عکس تصمیم گرفتید که عکس با کیفیت تهیه و دانلود کنید. وب سایت عکس ها شما را در خرید عکس از شاتر استوک همراهی خواهد کرد.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه