نویز کنسلینگ چیست ؟

13 اکتبر 2019 مقالات

آیا می دانید نویز کنسلینگ چیست ؟ در مقاله های پیشین در مورد افکت های صوتی چیست ، سایت های معتبر برای دانلود افکت صدا کدام است، ترانزیشن و انواع آن برایتان نوشتیم. همچنین گفتیم که برای خرید و دسترسی به موزیک و افکت های صوتی متنوع کافی است به وبسایت عکسها سر بزنید. در این مقاله قصد داریم باهم به بررسی مفهوم نویز کنسلینگ چیست و چگونگی ساز و کار آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

نویز کنسلینگ چیست ؟

فرقی نمی کند طرفدار پیاده روی و آرامش شخصی باشید یا رفت و آمد با وسایل حمل و نقل و عمومی و دوستدار هیجان، به هرحال زمانی که هندزفری و هدفون خود را در گوشتان می گذارید ترجیح می دهید صداهای اطراف مزاحم شنیدن شما نشود. یا ممکن است در هنگام شنیدن موسیقی دلخواهتان در اتوبوس، هواپیما، مترو و … صداهای اطراف برای شما مشکل ساز و کلافه کننده باشد و این مشکل را از نزدیک درک کرده اید.

در گذشته برای حل این مسئله بایستی صدای موسیقی خود را بیشتر می کردید تا صداهای خارجی و اطراف کمتر به گوشتان برسد. اما امروزه می توانید موسیقی خود را با صدای متوسط بشنوید بدون اینکه صداهای اطراف برای شما مسئله ساز شود. می پرسید چگونه؟! با استفاده از هدفون هایی که به تکنولوژی نویز کنسلینگ ( Noise-Cancelling ) مجهز هستند و در بازار موجودند تا مشکل صداهای اطراف را برای کاربران هندزفری و هدفون برطرف نماید و تجربه موسیقیایی بهتری را برایشان فراهم آورد. برندهای مختلف مثل JBL ، Beats ، Bose هدفون هایی با امکان نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن به بازار عرضه کرده اند. در ادامه به تعریف دقیق این دو عبارت خواهیم پرداخت.

active noise cancelling

انواع مختلف نویز کنسلینگ و چگونگی ساز و کار آن :

تکنولوژی نویز کنسلینگ را با دو نوع:

  • Active (فعال)
  • Passive (غیرفعال)

می شناسند.

Passive Noise-Cancelling :

در حالت کلی می توان گفت تاکنون تمامی هدفون ها تا حدی از تکنولوژی نویز کنسلینگ نوع غیرفعال استفاده کرده اند. این موضوع بستگی زیادی به جنس گوشی هدفونی که شما استفاده می کنید دارد. جنس مواد به کار رفته می تواند از ورود صداهای خارجی به خصوص صداهایی با طول موج بالاتر از صدای داخل گوشی هدفون جلوگیری کند.

اما هدفون هایی که به صورت حرفه ای از Passive Noise-Cancelling استفاده می کنند، برای ساخت فوم های فشرده یا موادی که خواص جذب امواج صوتی را دارند،به کار می برند. استفاده از این مواد در ساخت باعث می شود این نوع هدفون ها مقداری وزن سنگین تری نسبت به سایر هدفون ها داشته باشند، اما چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ دسی بل از مقدار صداهای خارجی را کاهش می دهد. این یعنی توان صداهای خارجی تا ۷۵ درصد کاهش می یابد و این مقداری چشمگیر است.

Active Noise-Cancelling :

حال این سوال مطرح می شود که محدودیت ناشی از نویز کنسلینگ نوع Passive برای صدای ناشی از موتورهای جت هواپیماها در داخل کابین که در حدود ۷۵ تا ۸۰ دسی بل است، چه می توان کرد؟ پاسخ استفاده از نوع فعال نویز کنسلینگ یا Active Noise-Cancelling است.

این نوع از نویز کنسلینگ ها علاوه بر کاری که نویز کنسلینگ غیرفعال انجام می دهد، برای حذف صداهایی با طول موج پایین و حذف تأثیرگذارتر این صداهای خارجی موج خاصی ایجاد می کند که دقیقا با طول موج صداهای خارجی مطابقت می کند و تنها تفاوت آن ها با یکدیگر، اختلاف فازی ۱۸۰ درجه موج صوتی تولید با موج صوتی ورودی است.

نکته ای که در مورد هدفون های نویز کنسلینگ لازم است بدانید آن است که این هدفون ها به دلیل موادی که در ساخت آن به کار رفته است و وزن نسبتا سنگین تری که در مقایسه با سایر هدفون ها دارند، برای سفرهای طولانی و یا استفاده مستمر و روزانه پیشنهاد نمی شود.

ضمن اینکه این هدفون ها دارای باتری هستند و به صورت شارژی کار می کنند و البته قیمت بالاتری نیز دارند. اما در کنار نکاتی که بیان شد نمی توان از نکات مثبت و سلامت محور این هدفون ها گذشت. هدفون های دارای تکنولوژی نویزکنسلینگ علاوه بر اینکه به شما تجربه شیرین شنیدن موسیقی دلخواهتان را بدون صداهای خارجی و مزاحم می دهد، برای سلامت گوش شما نیز مفید می باشد. به این صورت که اگر شما در طول سفر هدفون خود را روشن کنید و با صدای کم موسیقی را پخش کنید، حتی اگر به موسیقی گوش ندهید، هدفون مانع از شنیدن نویزهای خارجی می شود و از آسیب به گوش شما جلوگیری می کند.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه