وایت بالانس چیست ؟ آشنایی با مفهوم تراز سفیدی

15 جولای 2020 دیگر مطالب

در سری مقالات آموزش ساده ی عکاسی با مفاهیم اصلی عکاسی مانند، دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر آشنا شدیم در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که وایت بالانس چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟ وایت بالانس یکی از پایه های عکاسی است که بسیاری از عکاسان از آن استفاده نمی کنند و حتی از حضور آن در دوربین خود خبر ندارند. اما یادگیری مفهوم وایت بالانس یا تراز سفیدی چیزیست که باعث می شود عکس های شما رشدی بی نظیر داشته باشد.

وایت بالانس چیست | تعریفی ساده از مفهوم تراز سفیدی

خب برای کسانی که تا به حال با مفهوم تراز سفیدی یا وایت بالانس آشنایی نداشته اند و از آن استفاده نکرده اند در این قسمت تعریفی ساده می آوردم:

ساده ترین تعریف این است: ” برای نمایش دقیق رنگ ها در عکس باید از وایت بالانس استفاده کنیم.”

اما چرا باید رنگ های عکس را ما تغییر بدهیم؟

شاید برایتان پیش آمده است که بعد از عکاسی ببینید عکس هایتان به رنگ نارنجی، آبی یا زرد تمایل دارد. در صورتی که تصویر واقعی که ما با چشم خود می بینیم چنین رنگ و نوری ندارد. دلیل این مساله این است که هر منبع نوری یک رنگ( یا دما) مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال نور مهتابی یه رنگ آبی به عکس می دهد و نور لامپ های زرد رنگی زرد یا نارنجی به عکس خواهد داد.

بازده ی رنگی دماهای مختلف از رنگ سر آبی آسمان تا رنگ گرم نور یک شمع متفاوت است. ما این رنگ ها را متوجه نمی شویم زیرا چشمانمان به صورت خودکار این رنگ ها را تنظیم می کند. حتی نوری که به سفیدی کاغذ سفید است را ما یک نوری معمولی می بینیم. اما دوربین دیجیتال قابلیت تنطیم خودکار این نور های را ندارد بنابراین برخی مواقع لازم است ما به آن بگویم که در شرایط نوری متفاوت چه رفتاری انجام بدهد.

پس “زمانی که نور سرد است ما باید به صورتی دستی در دوربین تنظیم کنیم که گرم تر شود و زمانی که نور گرم است ما باید به صورت دستی تعریف کنیم که نور سرد تر شود.”

 

وایت بالانس چیست
                                            دمای رنگ

مقالات مرتبط:

مثلث نوردهی در عکاسی چیست؟

وایت بالانس چیست | تنظیم کردن وایت بالانس

حال که می دانید وایت بالانس چیست باید تنطیم کردن تراز سفیدی را نیز فرا گیرید. در دوربین های مختلف روش تنظیم وایت بالانس متفاوت خواهد بود. برای تنظیم وایت بالانس باید به تنظیمات دستی دوربین وارد شوید و گزینه ی وایت بالانس را پیدا کنید. البته باید بگویم که بسیاری از دوربین ها تنظیمات خودکار یا نیمه خودکار دارند و در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.

تنظیمات پیش فرض وایت بالانس

برخی از تنظیمات به صورت پیش فرض در دوربین قرار داده شده اند:

Auto : در حالت تنظیمات خودکار دوربین بهترین دمای رنگ را نسبت به رنگی که در نظر هر عکس دارد تغییر می دهد. این حالت در اکثر مواقع رنگ را درست می کند اما اگر جایی درست عمل نکرد باید از تنطیمات پیشرفته تر استفاده کنید.

Tungsten: این حالت مانند نور لامپ های معمولی و کوچک را تداعی می کند. این نور به صورت کلی رنگ عکس را سرد تر می کند.

Fluorescent: این نور رنگ سرد عکس را جبران می کند و آن را گرم تر می کند.

Daylight/Sunny: همه ی دوربین ها این گزینه را ندارند زیرا این حالت رنگ نرمال یعنی نه سرد و نه گرم را پیشنهاد می کند.

Cloudy: حالت ابری تنظیمات رنگ را کمی گرم تر از حالت نرمال می کند.

Flash: نور فلش دوربین کمی سرد است، به همین دلیل حالت فلش آن را جبران می کند و گرم تر می کند.

Shade: نور سایه کمی سرد از زمانی که در نور دور خورشید عکاسی می کنیم است. بنابراین این حالت عکس ها را کمی گرم می کند.

تراز سفیدی چیست

مقالات مرتبط:

عکس استوک چیست ؟معرفی بهترین سایت خرید عکس استوک

تنظیمات دستی وایت بالانس

در بیشتر موارد با استفاده از حالت های از پیش تعیین شده می توانید نتیجه بسیار دقیقی بدست آورید – اما برخی از دوربین های دیجیتال (بیشتر DSLR های پیشرفته) امکان تنظیم دستی تراز سفیدی را نیز دارند.

این تنظیمات کمی متفاوت عمل می کنند. کاری که شما باید بکنید این است که به دوربین رنگ سفید را بشناسانید تا بر اساس آن عمل کند. در این صورت در دوربین یک رنگ پیش فرض در نظر گرفته می شود و طبق آن دیگر رنگ ها تغییر می کند. برای این کار باید کاغذ های سفید یا خاکستری که مخصوص به این کار است را تهیه کنید.

کلام آخر:

وایت بالانس یا تراز سفیدی یکی از مفاهیم پایه ای در عکاسی است، اگر هنوز به مفاهیم پایه ای عکاسی تسط ندارید، می توانید عکس های مناسب برای کسب و کار خود را از شاتر استوک تهیه کنید، وب سایت عکس ها عکس های شاتر استوک را به تعرفه های بسیار مناسب برای شما خریداری و ارسال می کند.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه