لایت روم چیست ؛ تفاوت لایت روم و فتوشاپ در چیست ؟

1 اکتبر 2019 مقالات

اگر شما هم با عکس و عکاسی سروکار دارید یا اینکه علاقه مند به عکاسی و ویرایش عکس هستید، احتمالاً لایت روم را شنیده اید. لایت روم چیست ؟ آیا تفاوت لایت روم و فتوشاپ را می دانید؟ لایت روم نیز یکی از نرم افزارهای پرقدرت و محبوب شرکت ادوبی است. در مقاله های قبل تر به معرفی نرم افزارهای دیگر شرکت ادوبی از جمله افترافکت ، تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور پرداختیم. مقاله هایی چون عکاسی از پرندگان ، عکاسی از محصولات ، عکاسی از طبیعت که می تواند نکاتی برای عکاسی هرچه بهتر به شما یادآور شود را نیز در گذشته آورده ایم. حال در این مقاله به مفهوم لایت روم چیست و چه کاربردی دارد می پردازیم و تفاوت لایت روم و فتوشاپ را بیان می کنیم تا شما را در انتخاب بهتر هر کدام کمک کند.

لایت روم چیست ؟

لایت روم چیست

Adobe Photoshop Lightroom یکی از نرم افزارهای نسبتا جدید و پرکاربرد برای عکاسان است. در واقع نرم افزاری است که باعث سردرگمی در میان عکاسان شده است. چرا که این نرم افزار که نام فتوشاپ را نیز در اسم خود دارد، آیا همان قابلیت های فتوشاپ را داراست. یا اینکه چه برتری می تواند نسبت به فتوشاپ داشته باشد. این برنامه ترکیبی از امکانات مدیریت و دسته بندی برنامه Adobe Bridge و پلاگین ویرایشگر فایل های خام فتوشاپ یا همان Adobe Camera RAW است. ترکیب امکانات این دو برنامه باهم باعث پیدایش برنامه ای شده است که هم امکان دسته بندی، مدیریت و نمایش عکس ها را فراهم کرده است و هم دسترسی ویرایش و پردازش فایل خام و خروجی گرفتن از آن را در اختیار کاربر گذاشته است.

لایت روم یکی دیگر از نرم افزارهای قدرمتند و محبوب شرکت ادوبی است که با وجود سن کم حضور، به دلیل امکانات قوی که دارد باعث شده است که بسیاری از عکاسان این نرم افزار را برای ویرایش عکس های خود ترجیح دهند. جالب است بدانید علاوه بر داشتن امکانات قوی، این نرم افزار آنقدر ساده طزاحی شده است که تقریبا هر عکاسی فارق از حرفه ای و آماتور، به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و آن را یاد بگیرند. به همین دلیل ممکن است از بسیاری از آموزشگاه ها و مدرسین شنیده باشید که در زمان کوتاهی این نرم افزار کاربردی را خواهید آموخت و می توانید به خوبی از امکانات آن بهره ببرید.

لایت روم یک نرم افزار ایمن و غیر مخرب است

لایت روم برنامه ای ایمن و غیرمخرب برای عکس های شماست. حال ممکن است بپرسید مگر بقیه برنامه ها ناایمن و مخرب هستند؟ برای توضیح این مفهوم باید گفت، شما در برنامه لایت روم روی اصل عکس ویرایش انجام نمی دهید. بلکه به صورت نمایشی روی کپی عکس اصلی اصلاحات را انجام می دهید و اصل عکس شما بدون هیچ دستکاری می ماند. در واقع وقتی بر روی عکسی اصلاحاتی را انجام می دهید، مثلا کنتراست را کم و زیاد می کنید، برش می زنید، می چرخانید و … تصویر پیش نمایش است که تغییر می کند. تصویر پیش نمایش تصویری است که لایت روم از قبل از عکس اصلی برای خود ذخیره کرده است. بنابر این شما می توانید هر زمان که بخواهید به عقب برگردید، بخشی از اصلاحات یا کل آن ها را حذف و منتفی کنید و در عین حال فایل اصلی عکس خود را نیز داشته باشید.

نحوه ذخیره سازی و مدیریت فایل در لایت روم

شیوه کار لایت روم به گونه ای است که در کنار فایل اصلی و فایل ویرایش شده، فایلی به نام “کاتالوگ” ایجاد می کند که کلیه عملیات ویرایش در آن ذخیره می شود. به گونه ای که در اصلاحات و فایل های ویرایش بعدی قابل استفاده و تکرار است. در واقع می توان گفت مانند Copy-Past عمل می کند. به این شیوه ویرایش، ویرایش غیردائم می گویند. این نوع ویرایش یکی از وجوه تمایز لایت روم و فتوشاپ است.

در واقع این ویژگی لایت روم این امکان را به کاربر می دهد که بدون اینکه فایل اصلی دست بخورد، تمامی تغییرات را در فایل کوچکی به نام “کاتالوگ” ذخیره کند. نکته قابل توجه در مورد این فایل آن است که در این فایل اطلاعات ویرایشی کلیه عکس هایی که در آن فولدر قرار دارند، وجود دارد. بنابراین می توان گفت که در یک فولدر عکس با هر تعداد فایل عکس، تنها یک فایل کاتالوگ خواهیم داشت که حداکثر ۲۰۰ مگابایت حجم خواهد داشت.

نحوه ذخیره سازی در لایت روم

نحوه ذخیره سازی در فتوشاپ

در فتوشاپ نحوه ذخیره سازی کاملا متفاوت است. زمانی که عکسی را در فتوشاپ باز می کنید و شروع به ویرایش آن می کنید، پرواضح است که اصلاحات بر روی فایل اصلی صورت می گیرد. برای نگه داشتن فایل اصلی باید کپی دیگری با فرمت PSD ذخیره کنید که معمولا حجمی بیش از ۵۰ مگا بایت دارد.

 

نحوه ذخیره سازی در فتوشاپ

کاربری و ابزار در لایت روم و فتوشاپ

بخشی از ابزارهایی که برای ویرایش و تصحیح تصاویر در لایتروم وجود دارد به شرح زیر است:

  • Histogram
  • Basic
  • Tone Curve
  • HSL / Color / B&W
  • Split Toning
  • Detail
  • Lens Corrections
  • Effects
  • Camera Calibration

فهرست ابزارهای ویرایشی موجود در لایت روم مجموعه کاملی برای پوشش اصلاحات و تنظیم تصاویر است. همانطور که گفته شد، در لایت روم می توانید مجموعه اصلاحاتی که بر روی یک تصویر انجام داده اید را ذخیره و در فایل های دیگر نیز اجرا کنید.

علاوه بر بخش ها و ابزاری که در بالا به آن اشاره نمودیم، لایت روم دارای بخش هایی نیز برای ایجاد اسلایدشو ، چاپ و ایجاد خروجی برای گالری تصاویر وب نیز است. تمامی ابزارها و امکانات موجود در لایت روم در قسمت Camera RAW فتوشاپ نیز وجود دارد. زمانی که یک تصویر با فرمت Raw به صورت خودکار در فتوشاپ اجرا می شود، با صرف نظر از تغییرات جزئی، تقریبا می توان گفت که این ابزارها کپی است. در زیر تصویر نمونه ای از پانل Camera Raw و محیط لایت روم را می توانید مشاهده و مقایسه کنید.

Camera Raw & Lightroom

لایت روم یا فتوشاپ :

باتوجه به کلیه نکاتی که بیان شد و امکانات و ابزاری که برنامه لایت روم در اختیار کاربر قرار می دهد، ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که کدام نرم افزار برای شما بهتر است، لایت روم یا فتوشاپ ؟ در پاسخ باید گفت هردو. استفاده همزمان از هردو نرم افزار برای عکاسان کاربردی است. بسته به نوع عکاسی و ویرایش مورد نظر می توان از هر دو نرم افزار استفاده کرد.

نرم افزار لایت روم برای ویرایش دسته ای و تعداد بالای عکس مناسب است و نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش های جدی تر و دقیق تر. به طور مثال برای ویرایش عکس های طبیعت که می توان تعداد زیادی عکس را همزمان ویرایش کرد بدون اینکه مشکلی پیش آید، لایت روم پیشنهاد می شود. اما برای ویرایش عکس های صنعتی، فشن یا آتلیه ای لازم است از فتوشاپ استفاده کرد چراکه به ویرایش جدی تری نیاز است. در کل اگر بخواهیم نرم افزار لایت روم و فتوشاپ را با یک مثال مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که نرم افزار لایت روم مانند پزشک عمومی است و نرم افزار فتوشاپ پزشک متخصص. برای انجام کارهای تخصصی تر و جدی تر نیاز به متخصص ضروری است در صورتی که کارهای ساده تر و سطحی تر را می توان با همان پزشک عمومی (لایت روم) سپری کرد.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
  1. خوب بود.. در واقع میتوان گفت خیلی روان و ساده فرق ببن لایت روم وفتوشاپ را توضیح داده و خواننده ی مطلب برای ویرایش عکسهایش یکدل شده و تصمیم میگیرد از چه نرم افزاری استفاده کند…سپاس

دستیار ترجمه