آشنایی با انواع لنز دوربین

31 دسامبر 2020 مقالات

مهمترین ابزار عکاسی، لنز دوربین است.انتخاب نوع لنز عکاسی گاهی از انتخاب دوربین عکاسی مهم تر است. هر لنز دوربین مشخص می کند که چه عکسی با چه کیفیت و وضوحی می تواند بگیرد. هر لنز با توجه به ویژگی هایی، متفاوت است. یکی از بهترین نوع دوربین عکاسی canon است. در ادامه انواع لنز دوربین به همراه ویژگی هایشان را با هم مقایسه می کنیم.

 

انواع لنز دوربین

لنز استاندارد

وقتی که زاویه دید لنز دوربین مانند زاویه دید چشم انسان باشد به آن لنز استاندارد می گویند. فاصله کانونی لنز دوربین ۵۰ ، ۸۵ یا ۱۰۰ است که در دوربین های فول فریم مشابه چشم انسان و در دوربین های دارای سنسور کوچکتر، لنزهایی با فاصله کانونی کمتر از۵۰ میلیمتر تصویر نرمال ایجاد میشود.

انواع لنز دوربین لنز استاندارد

لنز واید

دیدی وسیع تراز چشم انسان دارد به عبارت دیگر میدان دیدی وسیع تر از لنز معمولی دارد. لنزهای واید دارای فاصله کانونی ۴۰ تا ۵۸ هستند. در دوربین های فول فریم لنزهای با فاصله کانونی کمتر از ۳۵ لنز واید محسوب می شوند. هر لنزی با فاصله کانونی کمتر از ۲۴ میلیمتر یک لنز واید فوق العاده است.                                                                                                                                                                                                                                                              انواع لنز دوربین لنز واید

لنز تله فوتو

این مدل لنزها زاویه دیدی باریک دارند و برای عکاسی از فاصله دور بسیار مناسب هستند.از لنز تله فوتو در عکاسی از حیات وحش ،پرتره و مستند سازی استفاده می شود. فاصله کانونی این نوع لنز  از ۷۰ تا ۲۰۰ میلیمتر است. لنز های با فاصله کانونی بیشتر از ۳۰۰ را لنز های سوپر تله فوتو می نامند.

انواع لنز دوربین لنز تله فوتو

لنزهای زوم

این نوع لنزها فاصله کانونی متغیری دارند. بعضی از این مدل لنزها توانایی تغییر زاویه از حالت واید تا حالت تله فوتو را دارند. نکته مورد توجه در لنزهای زوم دریچه دیافراگم است چون قطعات زیادی در ساخت این مدل لنز به کار رفته توانایی کمی در باز نمودن دریچه دیافراگم و ورود نور دارد.

انواع لنز دوربین لنز زوم

لنزهای چشم ماهی

اندازه فاصله کانونی در این مدل لنز بین ۷ تا ۱۶ میلیمتر متغیر است .تصاویر گرفته شده با این نوع لنزها فاقد خط مستقیم هستند در عوض ساختمان ها، دیوارها و خط های راست را به صورت خمیده نمایش می دهند. با کج کردن پرسپکتیو و ایجاد یک تصویر ۱۸۰ درجه ،عکس هایی محدب و یا بیضوی به تصویر می کشند.

انواع لنز دوربین لنز چشم ماهی

لنز ماکرو

فاصله کانونی لنزهای ماکرو در بازه  ۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر متغیر است. این لنزها در فاصله فوکوس ماکرو، بسیار زیبا روی سوژه فوکوس کرده و عکس هایی بسیار شارپ را حاصل می کنند ولی توانایی فوکوس شارپ در فاصله های دیگر را ندارند.

انواع لنز دوربین لنز ماکرو

لنز های تیلت شیفت

لنز های تیلت شیفت یا لنز با زاویه متغیر در عکاسی زمانی که عکاس در عمق میدان یا پرسپکتیو محدود است استفاده میشود. نور های به کار رفته توسط این نوع لنز عکاسی به صورت دیجیتال قابل اجرا نیست. در عکاسی از مناظر و بناها با معماری خاص از این نوع لنز دوربین استفاده میشود.

انواع لنز دوربین لنز تیلت شیفت

لنز های پایا ساز تصویر

این نوع لنز مجهز به آیتم های تصحیح خطا است که باعث می شود تا لرزش دوربین دائما اصلاح شود. لنز های پایا ساز تصویر هنگامی که به علت محدودیت نور سرعت شاتر بیشتر است استفاده می شود تا لرزه ها حذف گردد. طبق اطلاعات به دست آمده این نوع لنز عکاسی این امکان را به عکاس می دهد تا در بازه ی ۲ تا ۴ پله سرعت شاتر را کاهش داده ولی همچنان عکس وی شارپ خواهد شد. این بدان معناست که نوردهی از ۴ تا ۱۶ برابر طولانی تر گردد.

انواع لنز دوربین لنز پایا ساز تصویر

اصل مطلب

همان طور که در بالا متوجه شدیم هر نوع لنز دوربین مناسب برای موقعیت و لوکیشن خاصی از عکاسی است. انواع لنز دوربین دارای فاصله کانونی متفاوتی هستند. اگر این مقاله مفید بوده یا تجربه استفاده از انواع لنز دوربین را دارید لطفا با ما در میان بگذارید.

 

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه