فاصله کانونی چیست ؟ تعریفی ساده اما دقیق

13 جولای 2020 دیگر مطالب

در سری مقاله های آموزش ساده ی عکاسی ما مفاهیم اولیه هنر عکاسی را بررسی می کنیم. در مقاله های پیشین توضیح دادیم که مثلث نوردهی در عکاسی چیست و چگونه با تنطیم درست دیافراگم  و ایزو و سرعت شاتر عمق میدان مناسب را انتخاب کنیم و بتوانیم بهترین عکس ممکن را بگیریم. در این مقاله خواهیم گفت که فاصله کانونی چیست ؟ بسیاری از عکاسان حرفه ای هنوز تعریف دقیقی در مورد فاصله کانونی در عکاسی در ذهن ندارند. در هر صورت بهتر است این مفاهیم پایه در عکاسی را به خوبی بشناسید.

فاصله کانونی در عکاسی

فاصله کانونی چیست ؟

نمی خواهیم با استفاده از مفاهیم عمیق فیزیک تعریف فاصله کانونی در عکاسی را برای شما پیچیده کنیم. در تعریفی ساده به فاصله ی بین مرکز عدسی لنز و سنسور دوربین فاصله کانونی گفته می شود. تمامی لنز ها با فاصله ی کانونی خود نام گذاری می شوند بنابراین لنز ۵۰ میلیمتری فاصله کانونی معادل با ۵۰ میلیمتر دارد.

در تعریف بالا به مرکز عدسی یا optical center اشاره کردم. مرکز عدسی جایی است که نورهای دریافتی از لنز با هم همگرا می شوند. فاصله کانونی ویژگی لنز است نه دوربین پس اگر دوربین شما هاف فریم یا فول فریم باشد تغییر نخواهد کرد. البته اندازه سنسور در میدان دید نهایی تاثیر خود را خواهد گذاشت.

درست است که گفتیم دانستن فاصله کانونی در عکاسی مهم است اما نیازی نیست چیزی را حفظ کنید اینکه فقط بدانید فاصله کانونی چیست و چه اهمیتی دارد کافی است. فاصله کانونی زاویه دید یک لنز را نمایان می کند. هر چه فاصله کانونی یک لنز بیشتر باشد زاویه دید آن کمتر می شود. یعنی اگر فاصله کانونی لنز شما بیشتر باشد شما تصاویر را بزرگ تر از آنچه با چشم دیده می شود می بینید و اگر فاصله کانونی شما کم باشد، زاویه دید شما نیز عریض تر خواهد شد. به تصویر زیر نگاهی بیاندازید، دوربین با f/5.6 500 زاویه دیدی معادل با ۵ درجه دارد در حالی که همان قاب با لنز کمتر f/1.4 50 زاویه دیدی ۴۵ درجه ای دارد. همچنین لنز f/1.8 20 میلیمتری، زاویه دید ۹۴ درجه دارد. پس برای داشتن زاویه دید بیشتر باید از لنز های واید استفاده کنید.

فاصله کانونی چیست

استفاده از فاصله کانونی در موقعیت ها ی متفاوت

فاصله کانونی “درست” یا “اشتباه” برای موقعیت خاصی وجود ندارد. این همه ترجیح شخصی است و به آنچه که می خواهید ثبت کنید، بستگی دارد. با این حال ، مطمئناً هنجارهایی در مورد فاصله کانونی وجود دارد که به طور معمول در موقعیت های مختلف استفاده می شود.

تمام فاصله کانونی در زیر فاصله کانونی متداول برای دوربین های سنسور هاف فریم است ، زیرا اکثرافرادی که به تازگی عکاسی را شروع کرده اند دوربین هاف فریم دارند. این اعداد نسبی هستند و شما می توانید به سلیقه خود تغییرشان دهید.

  • عکاسی منظره (۱۰ میلی متر تا ۱۸ میلی متر)
  • پرتره بدن کامل یک فرد (۲۴ تا ۴۵ میلی متر)
  • عکاسی در شب (۱۰ تا ۱۸ میلی متر)
  • عکاسی کلوزآپ یا عکاسی ماکرو (۷۰ تا ۱۵۰ میلی متر)
  • عکاسی از حیات وحش (۲۰۰ میلی متر تا ۸۵۰ میلی متر)
  • لنزهای عمومی برای عکاسی از خانواده و بچه ها (۳۵ تا ۹۰ میلی متر)
  • عکاسی ورزشی در فضای باز (۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی متر)

فاصله کانونی در عکاسی بر عمق میدان تاثیر می گذارد

فاصله کانونی بر عمق میدان تأثیر می گذارد. با افزایش فاصله کانونی ، عمق میدان – مسافتی که بر روی آن فوکوس شده است – پایین می رود. اما درمورد عامل سایز سنسور و عمق میدان چطور؟ آنها بی ارتباط هستند؛ بدون توجه به اندازه سنسور ، همان عمق میدان را از یک فاصله کانونی خاص دریافت می کنید. ممکن است تصویری که توسط یک دوربین با سنسور کوچکتر تولید شده است عمق متفاوتی نسبت به یک دوربین با حسگر تمام فریم داشته باشد ، اما این تنها به این دلیل است که شما از زاویه های مختلف صحنه را نگاه می کنید.

کلام آخر

در این مقاله آموختید که قاصله کانونی چیست اما باید گفت خودتان را درگیر تعریف فاصله کانونی در عکاسی، یا حتی تفاوت بین زاویه دید، میدان دید و معادل فاصله کانونی یک لنز نکنید. چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که لنزها با فاصله کانونی زیاد، اشیا را نزدیکتر می‌آوردند مثل یک تلسکوپ. و از طرف دیگر، لنزها با زاویه گسترده برای ثبت چشم اندازهای بزرگ، عالی هستند. اگر نسبت به جایی که ایستاده‌اید، باید به شی خود نزدیک‌تر شوید، پس یک لنز تله فوتو را انتخاب کنید. اگر منظره و معماری، مواردی هستند که از عکاسی از آنها لذت می‌برید، پس مطمئن شوید که لنز زاویه گسترده به همراه دارید. برای مشاهده ی تعداد زیادی از عکس ها به وب سایت شاتر استوک سری بزنید. از این سایت برای ایده های مختلف عکاسی خود بهرمند شوید و در صورتی که آن عکس ها را نیاز داشتید با کیفیت اصلی خریداری کنید. وب سایت عکس ها کار خرید عکس از شاتر استوک را برای شما آسان کرده است.

برچسب ها

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه