مثلث نوردهی در عکاسی چیست؟

7 جولای 2020 دیگر مطالب

برای کسانی که تازه وارد کار عکاسی شده اند دانستن یک سری از مفاهیم پایه ضروری است. ارتباط میان سرعت شاتر، دریچه ی دریافراگم و ایزو برای کسی که چیزی از عکاسی نمی داند کمی گیج کننده خواهد بود. واژه های stop و f-stop را زین پس زیاد می شنوید آنها را جای یک دیگر استفاده می کنید در صورتی که آن ها به دو چیز متفاوت از هم گفته می شود. در این مقاله قصد داریم کمی از ابهام این مفاهیم بکاهیم و بگوییم مثلث نوردهی در عکاسی چیست ؟ در ادامه با وب سایت عکس ها همراه باشید.

مثلث عکاسی یا مثلث نوردهی در عکاسی

دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو سه ضلع مثلث عکاسی را می سازد. این سه ضلع به کمک هم می آیند تا بهترین نوردهی را برای دوربین فراهم کنند. اگر هر کدام از این متغیر ها تغییر کند نوردهی نیز تغییر خواهد کرد.

مثلث نوردهی در عکاسی

استاپ یا گام نوری

قبل از اینکه هر ضلع مثلث نوردهی در عکاسی را شرح دهیم باید با مفهوم گام نوری یا stop نوری آشنا شوید. درک مفهموم گام نوری کلید درک مثلث نوردهی در عکاسی است. هر عکسی که می گیریم مقدار نوری برای نمایش خود نیاز دارد. اگر مقدار این نور را افزایش دهیم یا کم کنیم یعنی گام نوری آن را بالا برده ایم و یا کم کرده ایم. اضافه کردن یک گام نوری میزان روشنایی یک عکس را دو برابر می کند و کم کردن آن میزان روشنایی را نصف می کند.  حال می پرسید گام های نوری را به چه چیزی تغییر دهیم؟ برای تغییر گام نوری باید به سراغ یکی از ضلع های مثلث عکاسی بروید. دیافراگم، سرعت شاتر و iso. در ادامه به صورت اختصاصی هر کدام را بررسی می کنیم.

مقالات مرتبط:

عکس استوک چیست ؟

سرعت شاتر

سرعت شاتر مدت زمانی است که نور به اجازه دارد به سنسور برسد و با فاکتور زمانی ثانیه سنجیده می شود. سرعت شاتر آسان ترین ضلع مثلث نورهی است. برای دو برابر کردن نور باید مقدار زمان نور دهی را دو برابر کنیم. برای مثال با تغییر سرعت شاتر از ۱⁄۶۰ ثانیه به ۱⁄۳۰ ثانیه یک استاپ نوری نوری اضافه کرده ایم زیرا شاتر دو برابر باز می ماند.

برای مشاهده ی گام های نوری با تغییر سرعت شاتر به تصویر زیر توجه کنید.

مثلث عکاسی

مقالات مرتبط:

آشنایی با انواع دوربین عکاسی حرفه ای

دیافراگم

دیافراگم همان سایز دایره ی داخل لنز است که به نور اجازه ورود می دهد. هر چقدر این دایره بزرگ تر باشد نور بیشتری به سنسور می رسد. در واقع هر بازی که دهانه ی دیافراگم را باز می کنید، نوری که به سنسور می رسد را دو برابر می کنید و یک گام نوری اضافه کرده اید. و بر عکس اگر میزان باز بودن دریچه ی دیافراگم را نصف کنید میزان نوری که به سنسور می رسد کاهش خواهد یافت. برای متوجه شدن مفهوم دیافراگم در مثلث نور دهی به تصویر زیر توجه کنید.

مقالات مرتبط:

فروش عکس به شاتر استوک

ایزو

آخرین متغیر در گام نوری ایزو است. می توانید ایزو را حساسیت سنسور دیجیتالی در نظر بگیرید. در مقاله ی ایزو چیست؟  به صورت مفصل به بحث ایزو پرداخته شده است. ایزو ی بالا به این معناست که سنسور برای نوردهی نیازی به نور زیاد ندارد ایزو این مقدار نور لازم را به آن قرض می دهد. مقدار کم ایزو به این معناست که برای تکمیل عمل نور دهی دیگر ضلع های مثلث باید دست به کار شوند. مقیاس نوری ایزو مانند سرعت شاتر است، دو برابر کردن ایزو نوردهی را دو برابر می کند و در این صورت یک گام نوری افزایش یافته است. برای درک مقیاس ایزو به تصویر زیر توجه کنید.

مثلث نوردهی در عکاسی

در این مقاله با مفهوم کلی مثلث نور دهی آشنا شدیم و گام نوری را توضیح دادیم. همچنین یاد گرفتیم که با تغییر هر کدام از ضلع های مثلث عکاسی سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو می توان گام نوری را تغییر داد. با وجود امکاناتی که این متغیر ها به شما می دهند می توان هزاران حالت نوری به تناسب نوع عکاسی و مکان عکاسی ایجاد کرد. کار کردن با این سه ضلع برای عکاس مبتدی کمی پیچیده است اما هر چه تجربه شما در زمینه ی عکاسی بالا تر رود این مقادیر را راحت تر و بدون تفکر کم و زیاد خواهید کرد. اگر عکاسی از شما زمان زیادی می گیرد و برای سایت یا طراحی بنرهای تبلیغاتی به عکس مناسب نیاز دارید. یا اگر برای مونتاژ عکس هایتان به تصاویر آماده نیاز دارید به شما پیشنهاد می کنیم به سایت شاتر استوک سری بزنید. همچنین برای خرید عکس از شاتر استوک  می توانید به وب سایت عکس ها مراجعه کنید و تصاویر مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه