عمق میدان چیست و چگونه آن را تغییر دهیم؟

12 جولای 2020 دیگر مطالب

قطعا شما اصطلاع عمق میدان را شنیده اید اما اگر به تازگی حرفه ی عکاسی را شروع کرده اید با نحوه ی انتخاب عمق میدان برای عکس هایتان آشنایی ندارید. برای شروع بد نیست با مثلث نور دهی در عکاسی آشنا شوید. پس از آموختن تنطیم دیافراگم ، ایزو و سرعت شاتر بهتر است که به سراغ یادگیری مفهوم عمق میدان بیاید. در ادامه خواهیم گفت که عمق میدان چیست و چگونه آن را برای عکس های مختلف به کار بگیرید. با سایت عکس ها همراه باشید.

عمق میدان چیست؟

تعریف اولیه عمق میدان این است: ” منطقه ای از عکس که بر روی آن فوکوس شده است” در هر عکسی یک سوژه ی اصلی وجود دارد که پشت و جلوی سوژه ناحیه ای است که از فوکوس ما خارج می شود.

این منطقه فوکوس شده، عکس به عکس دیگر متفاوت خواهد بود. بعضی از تصاویر ممکن است دارای مناطق تمرکز بسیار کمی باشند که به آن عمق کم عمق میدان گفته می شود. برخی دیگر ممکن است منطقه تمرکز بسیار بزرگی داشته باشند که به آن عمق میدان بزرگ تر یا بیشتر گفته می شود.

عمق میدان چیست

عمق میدان چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟

سه عامل اصلی که در نحوه کنترل عمق میدان تصاویر شما تأثیر می گذارد عبارتند از: دیافراگم (f-stop) ، فاصله از موضوع تا دوربین و فاصله کانونی لنزهای دوربین شما. در ادامه از این مفاهیم ابهام زدایی می کنیم.

چگونه با دیافراگم عمق میدان را کنترل می کنیم؟

دیافراگم دریچه ایست که با باز و بسته شدن خود به دوربین اجازه می دهد مقدار نوری که ما تعیین می کنیم را به سنسور برساند. سایز دریچه دیافراگم مقدار نوری که از لنز وارد می شود را کنترل می کند. حال که به تازگی وارد حرفه ی عکاسی شده اید باید بدانید که تغییر دیافراگم بهترین روش برای کنترل کردن عمق میدان است. نسبت ها به شرح زیر است:

دریچه ی دیافراگم باز= عدد f کمتر = عمق میدان کمتر

دریچه ی دیافراگم بسته تر = عدد f بیشتر = عمق میدان بزرگ تر

با توجه به نسبت ها می توانید راحت تر متوجه بشوید که عمق میدان چیست . هرچقدر عدد f شما کمتر باشد عمق میدان شما کمتر است و هر چقدر عدد f  شما بیشتر باشد، عمق میدان شما بیشتر خواهد بود. برای مثلا اگر دیافراگم را بر روی f/2.8 بگذارید عمق میدان کمتری نسبت به زمانی که این عدد بر روی f/11 است، خواهید داشت.

فاصله چگونه بر عمق میدان تاثیر می گذارد؟

هرچقدر سوژه به دوربین شما نردیک تر باشد عمق میدان شما زیاد است اما اگر از سوژه فاصله بگیرید عمق میدان شما کم خواهد شد.

فاصله کانونی لنز چگونه بر عمق میدان تاثیر می گذارد؟

فاصله کانونی Focal Length به قابلیت یک لنز برای بزرگنمایی تصویر سوژه دور اشاره دارد. ممکن است از اینجا به بعد مساله کمی پیچیده به نظر برسد اما مفهوم ساده این است که هر چه فاصله کانونی خود را بیشتر کنید، عمق میدان کم عمق تر است و بر عکس این مساله نیز صدق می کند. برای مثال اگر فاصله شما تا سوژه ۱۰ متر است و از فاصله کانونی ۵۰ میلیمتر با دیافراگم f/4 استفاده می کنید. محدوده ی عمق میدان شما از ۷٫۵ تا ۱۴٫۵ متر خواهد بود. اگر شما از همان فاصله ی قبلی فاصله کانونی ۱۰۰ میلیمتر را انتخاب کنید عمق میدان شما به ۹٫۲ تا ۱۰٫۹ متر تغییر می کند و عمق میدان شما بیشتر می شود.

عمق میدان چیست و آیا می توان در هر موقعیتی عمق میدان مخصوص به خود را انتخاب کرد؟

بله می توان این کار را انجام داد. اما از آنجایی که میزان دریچه ی دیافراگم بر روی سرعت شاتر شما تاثیر می گذارد ممکن است نتیجه کمی برای عکس شما متفاوت از آب در بیاید. برای مثال اگر شما برای زیاد کردن عمق میدان خود، سایز دیافراگم را کم کنید به دلیل اینکه عکس شما تار خواهد شد مجبور خواهید شد که سرعت شاتر را کم کنید تا جبران نور دهی انجام شود اما در همین حال سرعت شاتر پاببن ممکن است عکس های شما را تار کند. با یاد گرفتن اصول عکاسی کم کم شما فرا خواهید گرفت که چگونه عمق میدان را تنظیم کنید.

کلام اخر

در این مقاله آموختید که عمق میدان چیست و چگونه آن را تغییر دهیم. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و ساده مفاهیم این مقاله را بررسی کنیم: برای افزایش عمق میدان دهانه ی دیافراگم را کوچکتر می کنیم یعنی عدد f بالاتری انتخاب میک نیم، از سوژه دورتر می شویم  و فاصله کانونی کمتری را انتخاب می کنیم. برای کم کردن فاصله کانونی دهانه لنز را باز تر یعنی عدد f را کمتر می کنیم. به سوژه ی خود نزدیک تر می شویم و فاصله کانونی بالاتری را انتخاب می کنیم. دانستن مفهوم عمق میدان واقعا بر روی سطح عکاسی شما تاثیر خواهد گذاشت. برای مشاهده عکس های زیبا در همه ی زمینه ها به وب سایت شاتر استوک سری بزنید. همچنین خرید عکس از شاتر استوک از وب سایت عکس ها امکان پذیر است. ما همراه شما هستیم تا فرآیند عکاسی و مونتاژ عکس های خود را راحت تر انجام دهید.

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه