چگونه انتخاب لوگو خوبی داشته باشیم؟

27 دسامبر 2020 دیگر مطالب

لوگو و آرم، نام یا مارک تجاری یک شرکت یا کسب و کار است. لوگو اغلب توسط شرکت انتخاب می شود و توضیح کوتاهی از فعالیت آن است. لوگو اولین چیزی است که مشتریان میبینند پس باید انتخاب لوگو خوبی داشته باشید. از معروف ترین لوگو ها می توان به لوگو Apple و Nike اشاره کرد. برای ساخت لوگو می توان از سایت های آنلاین نیز استفاده کرد. در ذیل با انواع لوگو آشنا خواهیم شد.

انواع لوگو

اگرچه همه انواع لوگو ترکیبی از تایپ و تصویر است ولی با این حال مدل های مختلفی از لوگو وجود دارد. انتخاب لوگو مناسب تاثیر مستقیمی بر روی درک مشتری دارد و باعث پیشرفت در کسب و کار می شود. از مهمترین لوگوها می توان به مونوگرام، تایپ، تصویری، انتزاعی، کارکتری و ترکیبی نام برد.

۱) لوگو مونوگرام

برای برخی از شرکت ها، لوگو های حرفی انتخاب بسیار مناسبی هستند. شرکت هایی با اسم طولانی یا حروف متعدد معمولا از مونوگرام برای انتخاب لوگو استفاده می کنند. حرف یا حروف به دلیل تاثیر زیاد بر روی لوگو، باعث شناخته شدن و در ذهن ماندن نماد می شود.

انتخاب لوگو لوگو مونوگرام

۲) لوگو تایپ

لوگو تایپ هم مانند مونوگرام مبتنی بر فونت است که بر روی نام شرکت به تنهایی تمرکز دارد. لوگو تایپ واقعا کارآمد است خصوصا وقتی که یک شرکت اسم مختصری دارد. با استفاده از فونت مناسب، شما میتوانید لوگویی بسازید که حس پیچیدگی و حرفه ای گری را منتقل سازد.بهتر است این مدل زمانی استفاده شود که یک اسم تک کلمه ای به یاد ماندنی است.

انواع لوگو لوگو تایپ

۳) لوگو تصویری

لوگو تصویری، آیکون یا یک طراحی گرافیکی است. نشان یک برند حقیقی در واقع یک تصویر است. به همین خاطر برای شرکت های نوپا یا شرکت هایی که هنوز انتخاب لوگو خوبی نداشتند بسیار مناسب است. اما مهمترین نکته ای که در انتخاب لوگو تصویری باید به آن توجه داشته باشیم این است که چه تصویری انتخاب کنیم؟ آیا می‌خواهید از نام خود در این کار بهره ببرید؟ یا به دنبال ایجاد معنی عمیق تر هستید؟ یا میخواهید احساسات را تحریک کنید؟انتخاب لوگو لوگو تصویری

۴) لوگو انتزاعی

لوگو انتزاعی نوعی خاص از لوگو تصویری است که به جای استفاده از یک تصویر از اشکال هندسی متناسب با نوع کسب و کار استفاده می کنند. فایده اصلی لوگو انتزاعی اینكه نشان دهنده ی فعالیتی است که شرکت به صورت نمادین انجام می دهد در واقع از طریق رنگ و فرم معنا و مفهوم و احساسات برند را القا می دهد. این نوع لوگو از همان ابتدا مارک تجاری خود را از سایر برند ها متمایز می كند.

انواع لوگو لوگو انتزاعی

۵) لوگو کارکتری

اغلب رنگی رنگی و کارتونی است و در بسیاری از موارد سرگرم کننده است. لوگو کارکتری یک راه عالی برای ایجاد سخن گویی برند است. معمولا یک شخصیت تصویر سازی شده است که بیانگر برند است. این نمونه لوگو برای شرکت هایی که یک فضای سالم و جذاب برای خانواده و کودکان فراهم میکنند بسیار مناسب است.

انتخاب لوگو لوگو کارکتری

 

۶) لوگو ترکیبی

همان طور که از اسم این لوگو پیداست ترکیبی از دو یا چند لوگو با یکدیگر است. از جمله مونوگرام، تایپ و لوگو تصویری، انتزاعی و نمادین و یا کارکتری که در این مدل لوگو تصویر و متن را می توان کنار هم و یا در بالای یکدیگر قرار داد و یا یک تصویر یک پارچه را به وجود آورد.

انواع لوگو لوگو ترکیبی

ویژگی های انواع لوگو

به طور کلی لوگو نمودی ظاهری از شرکت و یا نوع کسب و کار است و به صورت مختصر شرکت را معرفی می کند. انتخاب لوگو تاثیر گذار باعث می شود که نام و یا برند شرکت در ذهن بماند اما در این بین طراحی لوگو بسیار کار چالش برانگیزی است. یک لوگو مناسب باید:

  • نشان از ارزش های تجاری شرکت باشد.
  • اعتبار بیشتری به شرکت نزد مشتریان ببخشد.
  • به عنوان یک یاد بود در ذهن بماند.

طراحی ساده لوگو

بهترین لوگو ها ساده ترین آن ها است.به این نکته توجه داشته باشید که لوگوی شما قرار است در سایز ها و حالت های مختلفی چاپ و دیده شود در نتیجه جزییات از دست خواهند رفت. برای این کار می توان جزییات و پیام هایی که هدف کلی را نمی رساند حذف کرد.

به یاد ماندنی و خاطره انگیز بودن

لوگو باید پس از اولین بار به راحتی به خاطر آورده شود. معمولا مردم با یک نظر به لوگو نگاه می کنند و وقت زیادی را برای آن نمی گذارند پس باید لوگو طوری انتخاب شود که در خاطر بماند. لوگوی پیچیده و شلوغ هرگز در خاطر ثبت نمی شود.

انواع لوگو و ویژگی های لوگو

سعی کنید متمایز باشید

قبل از انتخاب لوگو، لوگوی تمامی رقبای خود را بررسی کنید و سعی کنید که از رقبا کپی نکنید. ضمنا نیاز نیست که لوگو، کاری که شرکت انجام می دهد را بیان کند. به طور مثال در لوگوی Apple هیچ کامپیوتری وجود ندارد.

مدرن و به روز بودن لوگو

اگر دوست دارید که لوگوی شما تا چندین سال بعد ارزش داشته باشد پس براساس طراحی روز اقدام به انتخاب لوگو کنید. امروزه از طرح های دو بعدی و ساده بیشتر استفاده می شود حتی بعضی از شرکت های بزرگ هم لوگوی خود را تغییر داده و به این مدل روی آورده اند.

رعایت تناسب و اجزا

لوگو هایی که از نظر رنگ و اصول اولیه معماری مرتبط هستند به خوبی در ذهن مخاطب ثبت می شوند. استفاده از رنگ هایی که با هم تناسب یا تضاد مناسبی دارند در کنار هم، و توجه به نوع کسب و کارتان در انتخاب رنگ در انتخاب لوگو زیبا کمک کننده است.

 

خلاصه

در این مقاله با انواع لوگو و ویژگی های لوگو آشنا شدیم تا راحت تر بتوانیم لوگو مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم. به نظر شما کدام نوع لوگو برای فست فود و رستوران مناسب است؟

 

 

اشتراک گذاری

پیام شما

ایده ها و نظرات خود را مطرح کنید
دستیار ترجمه